Räkor i Juwel 180L Rio?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Räkor i Juwel 180L Rio?

    Jag funderar på att flytta mina räkor till mitt 180l Juwel akvarie, det som jag funderar över är om räkorna/räklingarna kommer att sugas in i innerfiltret(compact H)? Någon som har testat? Tips?
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Ursprungligen postat av Mona
    Jag funderar på att flytta mina räkor till mitt 180l Juwel akvarie, det som jag funderar över är om räkorna/räklingarna kommer att sugas in i innerfiltret(compact H)? Någon som har testat? Tips?
    Har inte testat men det kommer dom säkerligen att göra beorende på hur små räkorna är vil säga med räkligarna kommer nog definitivt att göra det....

    Det du kan göra är ju att ta en nylonstrumpa i valfri färg
    och sedan trä den över hela innerfiltret så ska det väll vara hyffsat räksäkert.....
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Räkor sugs inte in i filtren utan kryper aktivt in i dom. Finns det minsta möjlighet att klämma sig in genom en springa så gör dom det. Det finns massvis med smaskens inne i filter som dom vill äta av.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Tack Danne, just denna modellen är det lite svårt att trä en strumpa runt då den är fastlimmad mot ena rutan. Jag funderar dock på att kanske sätta en bit filtermatta på utsidan så att suget minskar.

        Hej Sonja, det var länge sedan (jo, jag vet att det är jag som inte varit aktiv på ett tag). Om räkorna är så korkade att de kryper in själva så får de ju skylla sig själv.

        Just nu går det bara snäckor i karet, räkorna går i ett 54 liters med räksäkert filter. Jag håller på att downsiza och hade helst slängt ihop alla mina akvarievarelser i största akvariet, men det kanske inte funkar.
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det beror ju på hur filtret ser ut på insidan. Om dom inte kommer åt impellern kan dom leva gott där inne
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            De borde inte kunna komma åt impellern eftersom den sitter i ett pumphuvud i slutet på filtreringskedjan, de kan omöjligt komma igenom de olika filter som vattnet dras igenom. Så det borde vara säkert. Jag får väl ta och tömma ut dem emellanåt.

            Innan jag flyttar dem så ska bara karet få gå in sig ett tag, jag har visserligen bara bytt sand och inredning på ett akvarie som varit igång i flera år - men det kan ju ändå vara obalanser.
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              hej Mona!
              Det du kan göra är att du köper ett filterkub, eller matta som är rund http://kpaquaria.123ehandel.se/PICTURE/171-3.jpg
              och trä på den på insuget så kommer räkorna att mumsa på filtret och inte åka in i insuget, jag gjorde så när mina snäckor fastnade på korgen till insuget
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Den pumpen har inget insug som man kan trä något på. Men det går nog att sätta lite filtermatta över insuget.
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mona
                  Den pumpen har inget insug som man kan trä något på. Men det går nog att sätta lite filtermatta över insuget.
                  Ja du använder orginala filtret? Då borde det inte vara några som helst problemas
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...