Dammsugare - vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktoriaJeanette
    • March 2010
    • 19

    Dammsugare - vad?

    Jag har ett litet akvarium som lätt blir smustsigt, har hört att det är bra att skaffa en liten dammsugare , tex. ancistrusmal eller snäckor. Ancistrus behlver ett akva. på ca 100 l, så den kan ja inte köpa. Eller finns de några som är små? 5 cm o inte större? Eller ska jag ta ngn snäcka ist, vilken?
    MVH
    Viktoria Jeanette
    Guldfisk - Guppy - Ancityrus
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ancistrus äter inte avfall i akvariet, utan alger, men snäckor kan städa botten. Bättre är dock att se till att det inte blir så smutsigt genom att anpassa fiskmängden efter akvariet och inte övermata. Blir akvariet fort smutsigt så har man antingen för mycket fisk eller matar för mycket eller bådadera.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Skaffa inte fler fiskar utan försök ha färre fiskar och fler levande växter istället. Mata inte mer än att fiskarna kan äta upp allt på någon minut. Mata en gång per dag om du inte har yngel och hoppa över matningen helt en dag per vecka. Byt 30% av vattnet varje vecka och sug samtidigt upp skräp från botten med slamhäverten.

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Hur många fiskar har du i och av vilken sort och hur stort är karet? det är som dom säger, blir karet skitigt fort är något inte riktigt rätt där i, ofta kan man lösa det genom att minska på fiskamängd, öka filterkapacitet eller ha i fler växter men sen är det ganska relativt vad man menar med blir skitigt fort (har du vit sand, står det i solen, vart sätter du nivån för skitigt, hur lång tid är fort osv), berätta gärna lite mer så kan du få bättre hjälp.
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        Arbetssätt...