Nyfiken på äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    #16
    Har haft 200-250 snäckor ihop med både fiskar och räkor. De funkar utmärkt ihop. Ger mina broccoli och mygglarver och har aldrig haft problem med att de är och äter på växterna. De är enligt min uppfattning ett jättetrevligt sällskap i akvariumen och trevliga att se på. Absolut värt att satsa på...

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #17
      har försökt med äppelsnäckor några gånger, men har aldrig hållt liv i dem särskilt länge, även om jag varit noga med foder osv. Har jag otur och har fel vattenkvalité tro? Nån mer som hört om folk med "otur". Tips mottages, vill gärna få det att funka.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #18
        Ursprungligen postat av robinason
        har försökt med äppelsnäckor några gånger, men har aldrig hållt liv i dem särskilt länge, även om jag varit noga med foder osv. Har jag otur och har fel vattenkvalité tro? Nån mer som hört om folk med "otur". Tips mottages, vill gärna få det att funka.
        Äppelsnäckor andas ju luft så det är viktigt att det finns en luftspalt mellan karet och rampen på minst en cm.
        Det kanske är det?
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • robinason
          • March 2006
          • 117

          #19
          Nej, beror inte på det, luftspalt har dom haft, och jag har sett att dom varit uppe och andats oxå.

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #20
            Jag har också otur, eller gör något som är fel. De lägger ägg som vansinniga. Har alltid 4-5 kokonger på insidan av täckglasen, men det blir aldrig något av dem. Några kokonger har kläckts, men var ungarna tog vägen är en gåta. Jag hade säkert 15 stycket Äpplesnäckor från början men de har dött av en efter en. De äter algtabletter och broccoli. Jag har sepiaskal och krossade äggskal i akvariet. Men scenariot är det samma. En snäcka ser lite trött och blek ut, och när jag lyfter upp den så är skalet tomt, eller så luktar snäckan något infernaliskt otäckt så jag får springa ut på gårdsplanen och djupandas för att inte kasta upp lunchen.

            Mina fiskar ynglar av sig och mår prima, Mina räkor likaså. Men äpplesnäckorna bara dör undan.

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #21
              Äppelsnäckor kan vara känsliga för vattenkvaliten, även om fiskarna inte reagerar så gör snäckan det-kolla upp vattenvärdena- och ja en död snäcka luktar PYTON milt sagt
              MammaMia

              Kommentar

              Arbetssätt...