Massdöd - Crystal Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rohme
    • November 2009
    • 16

    Massdöd - Crystal Räkor

    Har ett litet räkakvarium med Crystal Red och Crystal Svart/vitt som har varit väldigt välmående och producerat en massa yngel.... men sedan en vecka tillbaka har de dött en efter en (ynglen först)

    Vattenvärderna verkar normala och räkorna visar ingen tecken på sjukdom innan de dött.... det ända som jag reagerar på är att de verkar få vitt mögel på sig när de dött.

    Några tips om vad det kan vara? Några vanliga sjukdommar de brukar få?
  • Hallon82
    • February 2010
    • 25

    #2
    Jag är då ingen expert... men NÅGONTING måste ha skett i ditt kar. Fiskar/räkor dör inte bara hux flux sådär i grupp

    Gjort några förändringar sista tiden?
    Stora vattenbyten?
    Lagt i speciella växter el dekorationer nyligen?
    Bytt sand/Grus?
    Fingrat med smutsiga fingrar i karet?
    Byggt/målat om hemma?

    Som sagt... är ingen expert men har du gjort någonting speciellt med/i ditt kar den senaste tiden?

    Kommentar

    • j@nne
      • September 2008
      • 71

      #3
      Berätta gärna om dina vattenvärden så är det lättare att se vad som kan vara felet
      There be shrimp!
      www.shrimpzone.com

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Räkor brukar dö som flugor om temperaturen stiger över 25-26 grader. Om vattenvärdet testat och det inte visar något misstänksamt så skulle jag ändå byta en del vatten. Hur länge har akvariet vart igång? Luktar vattnet illa? Tillsatt någon rot eller dyligt i akvariet?
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Rohme
          • November 2009
          • 16

          #5
          Tack för alla svar!

          Svaret på era alla era frågor är nej... inget nytt, inget konstigt, inge lukter, inga onormala vattenvärden.

          Tre av räkorna överlevde massdöden och de lever i bästa välmående tillsammans med 5 black-Crystal räkor och två nya röd-klo krabbor.

          Kommentar

          Arbetssätt...