"Filterräka"?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    "Filterräka"?????

    Jag har hört att det ska finnas något som kallas "filterräka"...dessa ska tydligen kunna leva och livnära sej på det som hamnar i filtret...Nu vet jag absolut ingenting om skaldjur så jag hoppas att det finns någon här som vet vad jag pratar om....

    Jag har ett stort akvarium på 720 liter, och själva filtret är inbyggd i bakgrunden ( BTN) detta gör att det blir som en kammare där filtret sitter, ytan är väl ungefär 60X30cm. Skulle jag kunna ha nån eller några sånna däri???

    Jag pratade med en handlare, och de hade hört talas om detta, men jag vet inget namn ,annat än filterräka, på dem och handlaren måste ha ett populärnamn eller ett artnamn(Latinskt) för att kunna kolla med sina leverantörer......Kan någon här inne hjälpa mej??

    Tacksam för svar...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Nej, men är det inte en sådan filtrerar-räka, eller solfjädersräka som silar vattnet du menar? Men å andra sidan kan man ju ha körsbärsräkor och äppelsniglar i ett hamburgerfilter. De äter ju allt, så växtdelar och matrester tas ju om hand.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Liten missuppfattning
      Det finns en grupp med räkor som brukar kallas för solfjädersräkor (ibland också filtrerarräkor). Dessa använder frambenen till att filtrerar ut mat med (sådan mat som flyger runt i akvariet). Du kan läsa om gruppen på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=238
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ja, det som fastnar i filtret är ju just matrester och annat "skräp" från akvariet...Jag har också läst igenom artikeln nu....tack för den Kjell.....Och som jag förstod det så behöver inte räkorna större utrymme än 12-15 liter, om de går själva??

        Filterkammaren i akvariet rymmer nog 20.25 liter skulle jag våga mej på en gissning. Men visst borde jag kunna sätta ner en växt, lägga dit lite grus, och kanske sätta ner en grotta elle liknande i kammaren, skulle jag kunna ha räkorna där då?? De äter tydligen även det som fastnar på filtert om de kommer år, och filtret där står ju helt öppet....så de kommer åt det utan problem....ska se om jag kan knäppa nåt kort, så jag bättre kan visa hur filtret står.........Det är lite svårt att förklara...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • cirs
          • May 2009
          • 48

          #5
          Filterräka skall du ha i karet där de syns. De gillar att placera sig framför pump utblåset eller där de är strömt så de kan sitta och filtrera vattnet med sina "händer". Dessa är en sorts filter räka med många namn:


          Sen om du vill ha räkor som bor i filtret och äter rester kan jag tänka mig körsbärsräkor är en bra kandidat, om de får en tillräcklig bra miljö.

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Det finns en liten krabat som heter Hyallella azteca som är perfekt att ha i en fliterkammare. Det kanske är den du menar, den käkar det som fastnar på filtermaterialet.
            O den är dessutom bra som levandefoder om den kommer ut i akvariet.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Det finns en liten krabat som heter Hyallella azteca som är perfekt att ha i en fliterkammare. Det kanske är den du menar, den käkar det som fastnar på filtermaterialet.
              O den är dessutom bra som levandefoder om den kommer ut i akvariet.
              Det är en sån jag är ute efter, och själva filterkammaren rymmer, enligt uträkning, ca 20 liter. Det är bra med utrymme och jag kan utan större problem "inreda" med en växt och en mindre grotta, eller något liknande...

              Den kommer att synas där också, för det är ingen bakgrund på kortsidan där, och det skulle nog kanske vara lite trevligt med lite liv där också....
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • angrylinkan
                • August 2007
                • 265

                #8
                Ha ha solfjädersräkor i filtret..
                min kostade 200 spänn. De är juh kul att gömma sådant bakom ett filter haha.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                Kommentar

                • cirs
                  • May 2009
                  • 48

                  #9
                  De små rackarna verkar ju grymmt intressanta! Du får gärna säga till om du hittar dem någonstans.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Min handlare hade Körsbärsräkor hemma, de skulle jag kunna ha i filterkammaren trodde han...Kammaren är såpass rymlig att jag kan inreda den litegranna också....Han skulle även kolla upp Hyallella aztecan, vilket pris han kunde få fram den för....Googlade på just Aztecan, och det verakar vara den arten som har de förmågorna (kan man skriva så) jag är ute efter, och de brukar man kunna ha i Pumpen också tydligen, men det tänker dock inte jag ha....de får bo i filterkammaren, så blir det lite snyggt där me'...

                    Tack för snabba svar..
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hyallellan finns med i Zoopets artregister.
                      Solfjädersräkorna är inget bra alternativ som filterräkor då är i så fall de vanliga Caridina-arterna bättre
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Caridina, är inte det Cherriräkan...eller på svenska Körsbärsräkan, jag tycker jag känner igen den benämningen...Han nämde Caridina i samband med Cherriräkan...
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Speedo
                          • January 2010
                          • 602

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Min handlare hade Körsbärsräkor hemma, de skulle jag kunna ha i filterkammaren trodde han...
                          Lyckos dig!

                          Jag har varit i 6 affärer från Djurmagazinet till Privata och ingen har körsbär hemma!
                          Det var EN som hade andra räkor hemma(Fast det stog på lappar vid akvarierna i alla affärerna)!
                          Fast det kan ju vara att det är kallt ute, men då borde dom ju inte ha så mycke fiskar!?
                          Har jag stavat fel....Är det sant?
                          Rätta mig gärna!

                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av ciklidtok
                            Caridina, är inte det Cherriräkan...eller på svenska Körsbärsräkan, jag tycker jag känner igen den benämningen...Han nämde Caridina i samband med Cherriräkan...
                            Caridina är ett släkte och i viss mån en grupp med räkor. Se Zoopets allmänna info om räkor samt artbeskrivningarna
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #15
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              Det är en sån jag är ute efter, och själva filterkammaren rymmer, enligt uträkning, ca 20 liter. Det är bra med utrymme och jag kan utan större problem "inreda" med en växt och en mindre grotta, eller något liknande...

                              Den kommer att synas där också, för det är ingen bakgrund på kortsidan där, och det skulle nog kanske vara lite trevligt med lite liv där också....
                              Jepp har ja lite flyt så får ja hem en liten kultur om några få veckor. Planen är att köra dom i ett litet kar en månad eller så o ympa in kräftdjuren i filterkammare i två kar.
                              Det vore verkligen kul att testa dom, fråga igen om 6 månader då borde ja ha lite övers
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              Arbetssätt...