köpte gift

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • casperigranarp
    • January 2010
    • 148

    köpte gift

    jag var inne och köpte en snäcka.Den vi köpte var död det visste inte jag då så när jag kom hem så la jag ner den i akvariet när jag tittade in i karet ca en halvtimme senare lite mer kanske så plockade jag upp den och kände på kroppen eller vad man ska kalla det så var den sten hård och en guppy låg död (troligtvis av snäkan) och en annan låg och flämtade. Vad ska jag göra ska jag åka till baka till djurmagasinet i jönköping och säga att den var död och kanske att en guppy dog också eller vad???????
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av casperigranarp
    jag var inne och köpte en snäcka.Den vi köpte var död det visste inte jag då så när jag kom hem så la jag ner den i akvariet när jag tittade in i karet ca en halvtimme senare lite mer kanske så plockade jag upp den och kände på kroppen eller vad man ska kalla det så var den sten hård och en guppy låg död (troligtvis av snäkan) och en annan låg och flämtade. Vad ska jag göra ska jag åka till baka till djurmagasinet i jönköping och säga att den var död och kanske att en guppy dog också eller vad???????
    Absolut! Varför inte reklamera det man inte är nöjd med.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      vad var det för snäcka?? vissa snäckor. typ äppelsnäckan har en hårt lock som den skyddar sin mjuka kropp med och dom kan ligga sådär ett ganska bra tag efter att dom blivit flyttade och skvalpat runt i en påse... det var inte dennes hårda skal du trodde var kroppen?

      Hur stort är ditt akvarium? Kan hända att det är nåt annat än den döda snäckan som gjort att din guppy dog
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Självklart skall man reklamera om man fått med sig en död snäcka.
        Men ingen död snäcka gör vattnet så dåligt att fiskar i det skulle börja dö inom några timmar pga detta.
        Så reklamera snäckan, men att dina fiskar dog beror inte på detta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • casperigranarp
          • January 2010
          • 148

          #5
          ja men är det en slump att min guppy dör en liten stund efter en troligtvis död snäka flytar in. Den stank hur mycket som hällst när jag tog upp den

          Kommentar

          • casperigranarp
            • January 2010
            • 148

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Självklart skall man reklamera om man fått med sig en död snäcka.
            Men ingen död snäcka gör vattnet så dåligt att fiskar i det skulle börja dö inom några timmar pga detta.
            Så reklamera snäckan, men att dina fiskar dog beror inte på detta
            men alla fiskar verkar hel konstiga och vet ej vad jag ska göra för att få dom lungna

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Om snäckan stank = död snäcka.
              Då ska du byta 30% av vattnet på en gång!
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                precis om det stank skit om den så är den ju antagligen död.
                Då är det bara att byta 30 % vatten som nubi skriver.

                Och sen klart ska du ta med snäckan tillbaka och snacka omkull dom. sälja döda snäckor är ju hur puckat som helst...

                Beroende på hur stort karet är så tar det ju olika lång tid för det där äckliga rauttnade skitet att sprida sej.
                Tror att du kan ha dåliga vattenvärden + denna ruttna snäcka..
                Hur stort är ditt akvarium? hur vart det igång och hur mkt fisk har du?
                Det kan som sagt vara lite mer än den döda snäckan som spökar...
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • casperigranarp
                  • January 2010
                  • 148

                  #9
                  jag har tvättat händerna minst 10 gånger med tvåll duchat 1 gång men jag stinker än

                  Kommentar

                  • casperigranarp
                    • January 2010
                    • 148

                    #10
                    problemet är att det inte är så lätt att byta vatten för att vattnet måste stå några timmar för att det ska bli bra. bor inte inne i stan precis

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Hur gör du annars när du byter vatten? Varför måste man bo i stan för att göra det? Ni har säkert rinnande vatten i kranen.
                      Det är trots allt något av en veckorutin - om du inte skött det regelbundet tidigare skulle jag tro att den döda snäckan var mer en 'utlösande faktor' än själva orsaken.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av casperigranarp
                        ja men är det en slump att min guppy dör en liten stund efter en troligtvis död snäka flytar in. Den stank hur mycket som hällst när jag tog upp den
                        1/ Varför dina fiskar dör ver jag inte, men en sak är 100% klart - att skall en död snäcka förgifta ett akvarium så snabbt att fiskarna dör inom en halvtimma så är akvarievattnet redan från början helt kass och den döda snäckan blev då bara droppen som kom bägaren att rinna över
                        2/ Jag antar att den inte stank när du la ner den och att den då en halvtimma senare skulle stinka hur mycket som helst är omöjligt
                        3/ Levande snäckor drar ihop sig när man skall fånga dom så det är lätt hänt att man av misstag då får med en död.
                        4/ men om man har fått det så skall man självklart reklamera den


                        Jag har flera gånger haft snäckor som dött i mina akvarier, men inte tusan har vattnet blivit dåligt för det
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 February 2010, 20:39.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #13
                          Amen.
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Så som kjell säger tror jag med nämligen.

                            Så för att lösa ditt problem så skulle du kunna svara på hur stor akvariet är (hur många liter) hur ofta du byter vattnet och hur mycket.
                            Hur ofta och hur mkt matar du?
                            Hur många fiskar har du
                            Och när startade du akvariet.

                            Alla dessa saker och mer därtil har med vattenkvalitén att göra.

                            Så ditt problem kommer inte att gå över bara för att du har tagit bort den däda snäckan. utan det är nåt med ditt vatten som inte stämmer och då kommer fiskarna dö och bete sej konstigt ända tills vattenproblemet är löst.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • casperigranarp
                              • January 2010
                              • 148

                              #15
                              jag har ett litet akvarium och hade fyra guppys

                              Kommentar

                              Arbetssätt...