Tåliga räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Tåliga räkor?

    Har startat ett litet räkprojekt i skolan med en kompis, (går djurvård så det kommer alltid finnas kvar i undervisningen). Vill göra det så bra som möjligt. Men problemet är att Uppsala har så pass hårt vatten, och räkor verkar vara så känsliga. Men finns det någon sort som ni vet klarar riktigt hårt vatten?
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • OscarG
    • November 2008
    • 53

    #2
    Tåliga räkor?

    Ursprungligen postat av linastorm
    Har startat ett litet räkprojekt i skolan med en kompis, (går djurvård så det kommer alltid finnas kvar i undervisningen). Vill göra det så bra som möjligt. Men problemet är att Uppsala har så pass hårt vatten, och räkor verkar vara så känsliga. Men finns det någon sort som ni vet klarar riktigt hårt vatten?
    Vet inte riktigt om de finns någon räka som är mindre känslig än den
    andra men precis som du säger så är räkor känsliga rent allmänt.
    Men Crystal Red är rätt billiga och kanske på så sätt ett bra alternativ
    om man inte är säker på att dem klarar sig.

    Men de lättaste kanske vore att skaffa något preparat som gör vattnet
    mjukare eller fråga i akvarieaffären om tex crystal red klarar den typ av
    vatten som finns där du bor. Så slipper man att indevider dör.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Gå in på Zoopets artbeskrivningar och där kan du söka efter de som är tåligast och de som tål ett högt pH.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Vi har inte speciellt hårt vatten i uppsala längre, fast det beror ju på om ni har kommunalt eller eget vatten förstås. Jag uppmätte kh 3-4 och ph 7,5 så vattnet är mjukt men basiskt. Dom satte ju in ett avhärdningsfilter för ett par år sen. Innan var kh 13-14 som jämförelse.
        Annars är väl körsbär eller amanoräkor några av dom härdigaste.

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          Ursprungligen postat av OscarG
          Men Crystal Red är rätt billiga och kanske på så sätt ett bra alternativ om man inte är säker på att dem klarar sig.
          Fast körsbären är ju ännu billigare.
          Men bättre att kolla upp allt o fixa allt så att inga räkisar dör.
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • linastorm
            • January 2010
            • 146

            #6
            Ursprungligen postat av Grottbert
            Vi har inte speciellt hårt vatten i uppsala längre, fast det beror ju på om ni har kommunalt eller eget vatten förstås. Jag uppmätte kh 3-4 och ph 7,5 så vattnet är mjukt men basiskt. Dom satte ju in ett avhärdningsfilter för ett par år sen. Innan var kh 13-14 som jämförelse.
            Annars är väl körsbär eller amanoräkor några av dom härdigaste.
            Vi har kommunalt vatten, och lärarna säger ju det att det är riktigt jobbigt. Som med tex växter, finns nästan inga som överlever. Jaa, jag funderade på körsbärsräkor, tycker att dom är riktigt fina också.
            170l - 64l - 40l - 16l
            Bloggen

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Jaha, jag har både crystal red, växter och fiskar i vanligt "uppsala" vatten iallafall. Växterna frodas, inga fiskar eller räkor dör så något speciellt fel på vattnet har inte jag märkt av. Kan ju bero på mer än ph och kh värde hur en växt mår också, t.ex näring och ljus.

              Kommentar

              Arbetssätt...