Afrikansk jätte solfjädersräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Afrikansk jätte solfjädersräka

    Idag har jag faktiskt varit en tur till Åleds. Måste säga att jag faktiskt blev imponerad av hur välskött allting var! Inte ett enda skitigt kar.
    Och vilka diskusar de hade :P

    Fick även en guidad tur i deras karantänavdelning

    Iaf. Det slutade med att min sambo bestämde sig för att köpa med sig två sådanahär: http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
    Vad har ni för erfarenhet av dessa?


    Riktiga charmiga saker. De har fått flytta in i 60l karet som då får bli vårat räkkar. Vi köpte och en lysrörsramp eftersom den befintliga var för glödlampor och gav så tråkigt ljust
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Bara undrar.. hur stora är dem ?

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #3
      De blir väl en sisådär 10 cm. Helt fredliga.

      Jag har haft en sådan i fyra års tid, och jag startade en tråd för att se om någon vet hur gamla de kan bli, men ingen verkar veta.

      Min räka älskar att vara under en halverad kokosnöt. Jag tror att det är viktigt att ha någon slags grotta åt dem. De verkar sova i perioder (kan vara inomhus i veckor) sedan blir den plötsligt hungrig och kommer ut och visar sig under några veckor. Man ser den mycket då, men man får vara beredd på att den gömmer sig till en början innan den blivit van vid akvariet och även under "viloperioderna".

      Den måste ha någorlunda strömt vatten så att det finns partiklar som vispas runt i vattnet som den kan fånga med sina solfjädershänder. Jag har även pulvriserad spirulinaalg som jag blandar i lite vatten och tar i en pipett och sprutar ut just i räkans händer. Det älskar den!

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #4
        Jag och sambom har fullkomlit förälskat oss i denna varelse.
        Jag sak göra om karet lite och erbjuda några fler gömställen. Det är ganska strömt i karet.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Vilka coola!! Har sett de flera gånger på LGZ men jag blir bara hungrig när jag ser de
          Googla på deras latinska namn så kommer du till ett forum (eng.) där de snackar bara om räkor Kanske du får mer hjälp där

          lycka till hoppas ni inte blir hungriga som jag när ni ser de
          (älskar kräftor)
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • MissB
            • May 2009
            • 502

            #6
            Ursprungligen postat av Nubi
            Vilka coola!! Har sett de flera gånger på LGZ men jag blir bara hungrig när jag ser de
            Googla på deras latinska namn så kommer du till ett forum (eng.) där de snackar bara om räkor Kanske du får mer hjälp där

            lycka till hoppas ni inte blir hungriga som jag när ni ser de
            (älskar kräftor)

            Hehe jo lite frestad blev jag allt. Äslkar ju att äta räkor :P

            Kommentar

            Arbetssätt...