Kan äppelsnäckans skal återhämta sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Kan äppelsnäckans skal återhämta sig?

    Min äppelsnäcka gick i surt vatten snitt ph 6,6 och utan tillgång till kalk i någon månad skalet belv fult så klart med alger och vita gropar. Jag flyttade den till vatten med kalksten och ph 7 och hoppades på en återhämtning men nu har han gått i det ett par veckor och jag tycker skalet blivit värre kan dom inte bilda nytt skal om dom får i sig kalk och återhämta skalets glans?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • Speedo
    • January 2010
    • 602

    #2
    oja!!!
    men med mina funkar det att ge äggskal i en lite skål eller om man har en snäcka eller något!!

    1 : Ta ett ägg!
    2 : Koka det!
    3 : Skala ägget
    4 : Ta en skalbit(blir lättare om du har en stor bit skal) och ta bort hinna om det finns någon!
    5 : Ta och krossa skalet så det blir små, små bitar (inte pulver)
    6 : Lägg i skalen i akvariet i något så att dom inte virvlar omkring!!

    Nu om du gör det här så höjs ju ph´t i akvariet också och sen måste man ta ut skalen så att dom inte löser upp sej för då kan du få en jäkla ph höjning!!

    Det är min erfarenhet av äppelsnäckor //Speedo
    Har jag stavat fel....Är det sant?
    Rätta mig gärna!

    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

    Kommentar

    • redrobjem
      • November 2009
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Speedo
      oja!!!
      men med mina funkar det att ge äggskal i en lite skål eller om man har en snäcka eller något!!

      1 : Ta ett ägg!
      2 : Koka det!
      3 : Skala ägget
      4 : Ta en skalbit(blir lättare om du har en stor bit skal) och ta bort hinna om det finns någon!
      5 : Ta och krossa skalet så det blir små, små bitar (inte pulver)
      6 : Lägg i skalen i akvariet i något så att dom inte virvlar omkring!!

      Nu om du gör det här så höjs ju ph´t i akvariet också och sen måste man ta ut skalen så att dom inte löser upp sej för då kan du få en jäkla ph höjning!!

      Det är min erfarenhet av äppelsnäckor //Speedo
      Men är det inte samma sak att ha kalksten? Jag har ju det i nya karet som den är i nu.
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

      Kommentar

      • Speedo
        • January 2010
        • 602

        #4
        Kalkstenen förhöjer ph men det det är nog lite som att man börjar få dålig hy då hjälper det ju inte att spruta ut grejs i luften utan då måste man äta något eller smörja in sej!
        Men jag vet inte riktigt!!
        Mina har fått fina skal och jag har gett dom äggskal!?
        Har jag stavat fel....Är det sant?
        Rätta mig gärna!

        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Nej det är helt omöjligt att få sådana skador att läka. Skadorna läker bara om de sitter i tillväxtzonen längst fram på skalet (alltså vid öppningen)

          Kommentar

          • Estetfjortiz
            • March 2009
            • 365

            #6
            För att äppelsnäckan ska kunna återhämta sig så bra som möjligt bör du även ge den kalkrik mat som tex. spenat, broccoli och även maskrosbald (fast det är ju lite svårt på vintern ). Då kan snäckan bygga på sitt skal när det växer och blir större. dock har jag inte varit med om att de har kunnat reparera skalet om det redan är trasigt.
            HETER NU MERA UNDERVATTEN!

            Kommentar

            • redrobjem
              • November 2009
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Nej det är helt omöjligt att få sådana skador att läka. Skadorna läker bara om de sitter i tillväxtzonen längst fram på skalet (alltså vid öppningen)
              Men puttar inte tillväxtzonen bort det gammla så småningom?
              Senast redigerad av redrobjem; 24 January 2010, 13:16.
              350 liter Sydamerika
              250 liter sydostasien
              30 liter sydamerika

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Ursprungligen postat av redrobjem
                Men puttar inte tillväxtzonen bort det gammla så småningom?
                Fast det gamla försvinner ju inte. Jag har en äppelsnäcka i min räkvas som fick för sig att han skulle på upptäcktsfärd, tog sig ur vasen och trillade ner på golvet med en duns. Den fick en rätt rejäl spricka längst fram på skalet och den sprickan har inte försvunnit utan syns mycket tydligt uppe på ryggen nu medan det nya skalet som byggts på ser väldigt fint ut.

                Kommentar

                • redrobjem
                  • November 2009
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av myslas
                  Fast det gamla försvinner ju inte. Jag har en äppelsnäcka i min räkvas som fick för sig att han skulle på upptäcktsfärd, tog sig ur vasen och trillade ner på golvet med en duns. Den fick en rätt rejäl spricka längst fram på skalet och den sprickan har inte försvunnit utan syns mycket tydligt uppe på ryggen nu medan det nya skalet som byggts på ser väldigt fint ut.
                  Ok trist mår dom dåligt av så kass skal?
                  350 liter Sydamerika
                  250 liter sydostasien
                  30 liter sydamerika

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av redrobjem
                    Ok trist mår dom dåligt av så kass skal?
                    De med trasigt skal dör oftast inom någon månad eller två. Är det bara färgen och ytskiktet som försvunnit kan de leva länge med sådana skador. Men allt beror på hur skadan ser ut.

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #11
                      man kan reparera skal som spruckit eller gått hål på. Små fräthål kan man laga med lite nagellack eller liknande. Nytt skal bildas i skadan innifrån om den är djup nog, men grop skada ytterst försvinner aldrig. Sprickor i skal kan man laga med lite lim som är giftfritt, men då se till attlimmet inte kommer i kontakt med någon levande del av snäckan, bara det döda skalet. Lossnar en bit så kan man även limma fast den igen, saknas biten kan man laga med annat snäckskal..... Ett jädra pillergöra, men jag har sett flera fina lagningar där djuret sen levt ett fullångt liv.

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        De med trasigt skal dör oftast inom någon månad eller två. Är det bara färgen och ytskiktet som försvunnit kan de leva länge med sådana skador. Men allt beror på hur skadan ser ut.
                        Har en sncäa som jag köpte i februari nångång och klantig somjag var så tappade jag påsen... snäckan gick såklart sönder
                        Den vandrade runt bra länge med ett hål rakt in i skalet, så att man såg snäckan.
                        Men detta hål har fått sej en hinna med nytt skal, från insidan. och snäckan lever än idag
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • jubbe063
                          • November 2007
                          • 343

                          #13
                          Japp Karrokaja. Visst är det härftigt att de kan läka sig själva på det sättet. Faran är om det kommer in bakterier eller nåt i såren innan de hunnit läka. En engelsk kompis till mig sa att man kan ta "hinnan" från äggskal och täcka över hålen/sprickorna där man kan se snäckans mjukdelar. Det skyddar och andas lagom mycket fram till snäckan hunnit börja producera ny skalvävnad.

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Precis som Karrokaja säger så lagar snäckan skalet inifrån så att det blir tätt, men det blir inte snyggt igen, bara det skal som bildas i tillväxtzonen längst fram blir okej.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...