Artbestämning och skötsel av räkyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christin Persson
    • January 2010
    • 17

    Artbestämning och skötsel av räkyngel!

    Hej! Vill någon hjälpa mig med skötselanvisningar och artbestämning av våra räkor. Vi har tre st.
    Genomskinliga och med regelbundna prickar över kroppen. En brun smal linje från spetsen fram till fenan bak.
    En av dessa, den största fick i natt (21/1) fram sin rom. Detta akvarium är våra barns och de följer livet innanför med stort intresse. Vi skulle vilja veta hur vi odlar fram fler räkor. Vi har tillgång till ett mindre akvarium på 19 liter med en pump. Det större är 54 liter.

    Jag vill så gärna att vi lyckas! Det är en härlig hobby och det finns så mycket att upptäcka!
    Mvh
    Christin
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    kan det vara amanoräkor du har? --> http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2

    Amanoräkor förökar sig inte (mycket sällan) i vanligt sötvatten utan deras larver behöver bräckvatten för att överleva.
    Det finns vissa som sägs ha fött upp amanoräkor i sötvatten, men vad jag har hört så finns det blandrasräkor eller liknande räkor som kan föröka sig i sötvatten.

    Om ni vill ha räkor som förökar sig bra i sötvatten är körsbärsräkor och Crystal red/black en bra alternativ
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Christin Persson
      • January 2010
      • 17

      #3
      Jag vill ha kunskapen om hur jag förökar Amanoräkor!

      Ok!
      Då skulle jag vilja ha hjälp att försöka föröka dessa räkor ändå.

      Något tips hur jag blandar till saltvattnet?

      Hur gör jag praktiskt med flytten av föräldern? Den skall väl lämna rommen i odlingsakvariet, därför måste den bo i det innan ynglen kläcks, eller hur.

      När häller jag i saltet? Föräldern klarar väl saltet?

      Skall lite i taget tillsättas över flera dagar?

      Vad skall ynglen äta? Finns andra alternativ än levande artemia? Har hittat en konserv med ägg, men de är från 2008 10! Antar att de är förstörda?

      När kan de övergå till sötvatten?

      Kan föräldern gå kvar tillsammans med ynglen?

      Hur ofta brukar man lyckas att odla denna räka?

      Mvh
      Christin

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Det hela verkar rätt knepigt men här kan du hitta en liten guide hur man gör.

        Kommentar

        Arbetssätt...