Sjuk krabba - Geosesarma sp. "Vampire"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezpez
    • March 2009
    • 19

    Sjuk krabba - Geosesarma sp. "Vampire"

    Jag har nyligt skaffat 5 små krabbor, såkallad "vit vampyrkrabba". En "amfibiekrabba" (dvs, skall ha både land och vatten, gärna bräckt vatten)

    Vi har byggt upp med stenar sand, rötter etc. Vi har en bra fluvalpump till det lilla vatten vi har (väldigt överdimensionerad pump, men på lågt blås - lagom rörelse i vattnet). Vi har saltat ungefär i proportionerna 1 dl/50 l (fast till ca 15 liter då, som vi har) med havssalt utan tillsatser. Vi håller ca 25-26 grader i vattnet. Lufttempen vet jag inte exakt, men troligtvis ganska nära temperatur eftersom att det är ett ganska litet akvarium (ca 60 l). Lysröret är tänt 12 timmar om dagen. Någon extra lampa för mer värme har vi inte... än iaf. Funderat på en night glow, så de inte får helt utan uppvärmning nattetid.

    2-3 av krabborna är oftast ovan vatten, medan 2-3 mest varit under vatten. Jag såg i morse en av de under vatten framme vid rutan, och såg att han såg riktigt fel ut. Det ser ut som att den har nån typ svampinfektion eller röta. Dess färger har blivit blekare, nästan som att något frätigt på den, samt att den har en beläggning, lite luden, grönaktig tyckte jag den såg ut.

    Jag har letat och letat på nätet efter info om krabbor, och bland den lilla infon som finns så är det inget om sjukdomar vad jag kan hitta. Det finns i allmänhet alldeles för lite info tycker jag. Framförallt på svenska, men även rätt dåligt på engelska.

    Är det någon som vet något om vad jag kan göra för att rehabilitera mina krabbor, eller vet någon bra sida allmänt om krabbor av detta slag eller liknande typ.

    Jag är otroligt tacksam för alla snabba svar, då jag inte vill att krabborna ska hinna dö.. =/
    Senast redigerad av tezpez; 19 January 2010, 12:31.
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    #2
    Det verkar ju som det är nåt vajsing på den, men det skulle oxå kunna vara att den ska ömsa skal. Jag har inte den sorten du har utan den "vanliga" vampyren och Mandarinkrabbor. Vampyren har bara ömsat en gång och då i vatten. Det är för övrigt den enda gången jag sett den i vatten. Mina håller sig helt på landdelen. Mandarinerna har jag aldrig sett i vattnet och de ömsar oxå på land. Jag har dom i regnskogsterrarier med en mycket liten vattendel, inget salt alls. De gillar att gräva så botten bör vara ett ganska tjockt lager i mitt fall av komposterad bark. Se upp med att de är rätt ilskna mot varandra. Jag kunde inte hålla mina två sorter ihop då vampyrerna lekte plockepinn med mandarinernas ben.
    Däremot är de väldigt snälla mot sina ungar.

    Kommentar

    • tezpez
      • March 2009
      • 19

      #3
      Ursprungligen postat av BengtO
      Det verkar ju som det är nåt vajsing på den, men det skulle oxå kunna vara att den ska ömsa skal. Jag har inte den sorten du har utan den "vanliga" vampyren och Mandarinkrabbor. Vampyren har bara ömsat en gång och då i vatten. Det är för övrigt den enda gången jag sett den i vatten. Mina håller sig helt på landdelen. Mandarinerna har jag aldrig sett i vattnet och de ömsar oxå på land. Jag har dom i regnskogsterrarier med en mycket liten vattendel, inget salt alls. De gillar att gräva så botten bör vara ett ganska tjockt lager i mitt fall av komposterad bark. Se upp med att de är rätt ilskna mot varandra. Jag kunde inte hålla mina två sorter ihop då vampyrerna lekte plockepinn med mandarinernas ben.
      Däremot är de väldigt snälla mot sina ungar.
      Tack för svaret!
      Vi har haft dem i några veckor bara. Jag har ingen praktisk erfarenhet av krabbor eller aquaterrarier sen tidigare, endast av sötvattensakvarium (40-720 liter) med mestadels ciklider, testat gurami, massa malar, har stora paroon etc.. Så det enda jag vet om dessa krabbor är det lilla jag lyckades hitta på nätet innan vi beställde dem. Jag har alltså aldrig sett en krabba ömsa, och vet inte hur ofta de gör det eller hur det ser ut. I alla fall så har jag läst på vissa ställen att för vissa så är de mest på land, och för vissa väldigt blandat. Hos mig har de bra möjlighet till båda. De är inte så stora än (ca 1 cm över skölden) så heller inte så utrymmeskrävande. Jag har inte sett dem bråka, bara klättra omkring i lugn och ro. De har sina favoritplatser, varav som sagt ett par i vattnet.
      Jag har i alla fall sett flera sitta och gnaga på saker - matbitar (äpple, knäckebröd, morot, algtablett mm) jag lagt ner, rötter etc.
      Jag har inte sett dem gräva något än faktiskt. Men jag har en "normalfin" vit sand samt smått vitt grus till dem. Jag har småplantor javaormbunke i vattnet samt en liten anubias ovan vattnet på en rot. Förutom den eventuella sjukdomen tar jag även gärna emot tips om hur man ska gå till väga för att inte få så mycket imma på glaset.

      Ifall någon vet av bilder eller texter någonstans som kan hjälpa mig, lägg gärna upp dem här. All hjälp är välkommen.

      Kommentar

      • tezpez
        • March 2009
        • 19

        #4
        Två krabbor var nu döda ikväll när jag kom hem från jobbet, jag hittade även ett tomt skal. Om detta skal är från en av de ännu välmående vet jag inte, men det var iaf en välmående krabba som var intill detta skal. I alla fall så verkar det ju som att de två dött under försök att ömsa. Vad jag har hittat nu under mitt fortsatta sökande så är det väldigt vanligt. Jag läste också att om man får i dem mer protein och kalkrik mat innan de ömsar så kan det hjälpa dem att klara av det.
        Jag hoppas nu bara att de andra tre klarar sig.

        Ni som haft krabbor får gärna berätta i denna tråd om egna erfarenheter och ge mig och andra tips om skötsel, sjukdomar, matning, inredning av aquaterrariet, hur man slipper imman på rutorna, om man på något sätt kan undvika att rötterna man lagt halvt i vattnet börjar mögla, saker som kan förbättra deras livskvalitet och kanske hjälpa dem att vilja lägga rom, hur man bäst sköter nyfödda, och vad än ni kan komma på. Som sagt, det finns för lite detaljerad information om dessa små rackare.

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Varifrån fick du informationen att det skulle vara bräckvatten?
          Vad jag läst om dessa är det sötvatten de skall ha.
          Du kan också pröva att öka temperaturen och fuktigheten i akvariet.

          Kommentar

          • tezpez
            • March 2009
            • 19

            #6
            Ursprungligen postat av Wunder
            Varifrån fick du informationen att det skulle vara bräckvatten?
            Vad jag läst om dessa är det sötvatten de skall ha.
            Du kan också pröva att öka temperaturen och fuktigheten i akvariet.

            Flera har skrivit det på oklika ställen på nätet. Och framförallt att de måste ha bräckt vatten för att eventuella ungar ska överleva. Många skrev att honan vandrade till havet inför kläckningen. Nu har jag fått veta att det inte är så, utan att de bor i indonesien vid floder och liknande. Det är ju alltid lika kul att folk som inte egentligen vet skriver artbeskrivningar.. =/

            Okej, tack för tipset! =)

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #7
              De behöver varken sött eller salt vatten för att få ungar. De bär runt på äggen som utvecklas till färdiga småkrabbor i äggen, utan larvstadie i vatten.

              Kommentar

              • tezpez
                • March 2009
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av BengtO
                De behöver varken sött eller salt vatten för att få ungar. De bär runt på äggen som utvecklas till färdiga småkrabbor i äggen, utan larvstadie i vatten.
                Jo, men de uttryckte det alltså som att krabb-ungarna skulle behöva komma ut och vara i salt vatten i början. Men jo, jag vet det nu att det inte är så.

                Kommentar

                • tezpez
                  • March 2009
                  • 19

                  #9
                  De bara dör bort eftersom...

                  Det går vetkligen inte bra med mina krabbor. Först hade två dött och troligtvis var det en av dem som faktiskt först fullbordat att ömsa skal. Nu har det gått en-två veckor och de andra tre hade till synes mått bra, ätit etc, men nu är det kaos. En död sen någon dag tillbaka. Denne hade först tappat en klo och ett ben, och det såg ut som att han hade börjat ömsa (skalet hade delat sig och höjts lite i ryggslutet). Nu har en annan tappat en klo och suttit på samma ställe, så vitt jag vet, sedan igår. Den tredje han ligger och gömmer sig under en träbit och jag tycker inte han ser riktigt kry ut.

                  Det som har förändrats senaste dagarna är att vi har installerat en night glow lampa på 15w för lite värme nattetid, temperaturen har då istället hållits lite mer stadig senaste dagarna än innan, med vattentempen är fortfarande ca 25-26 grader, och luften strax däröver. Det är alltid väldigt fuktigt i akvariet dock.. mat möglar efter ca ett dygn. Är detta problemet?

                  Snart har vi väl inga krabbor kvar säkert.. men jag skulle ju vilja rädda dem. Och annars ha möjlighet att skaffa nya och att de överlever i så fall..

                  Någon som har bra råd att ge?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...