Akvarie Krabbor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xtasy999
    • January 2010
    • 1

Akvarie Krabbor

Hejsan allihopa, jag funderar på att skaffa ett stort akvarium med några krabbor.

Prioriteten i inlägget är tips på återförsäljare utav akvarie krabbor i Malmö.

Om ni är intresserade så skulle jag gärna ha lite tips eftersom det är första gången jag ger mig in på akvarie området. Gärna tips om vad jag ska börja med och vilka krabbor som är roligast att ha. Helst ska dom kunna umgås med räkor eller malar. Funderar alltså på ett rätt så stort akvarium med gott om plats för strand och sten.

Sammanfattningsvis:

Tips på återförsäljare i Malmö
    Värdefulla tips angående prisvärdhet av utrustning
    Värdefulla tips angående storlek på akvarie, rätta förhållanden för ökad livslängd på mina krabbor

Saker som ni tycker är väsentliga och viktiga att veta utöver det jag nämnt ovan.

Tack till er allihopa på förhand!
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

Krabbor brukar inte bli särskilt stora, så du kan ha ihop dem med (i alla fall större) räkor, fiskar, grodor och liknande. Däremot kan du antagligen glömma att plantera växter. Krabbor brukar ha isär dem på det kortaste laget, även "kraftigare" växter som t.ex. anubias. Jag hade en mahogny krabba och den skapade fullständigt kaos bland växterna.
    De flesta krabborna vill dessutom gärna ha en liten landdel så har det i åtanken.
    Senast redigerad av Zaius; 22 January 2010, 23:55.

Kommentar

• C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

Ursprungligen postat av xtasy999
      Hejsan allihopa, jag funderar på att skaffa ett stort akvarium med några krabbor.

Prioriteten i inlägget är tips på återförsäljare utav akvarie krabbor i Malmö.

Om ni är intresserade så skulle jag gärna ha lite tips eftersom det är första gången jag ger mig in på akvarie området. Gärna tips om vad jag ska börja med och vilka krabbor som är roligast att ha. Helst ska dom kunna umgås med räkor eller malar. Funderar alltså på ett rätt så stort akvarium med gott om plats för strand och sten.

Sammanfattningsvis:

Tips på återförsäljare i Malmö
      Värdefulla tips angående prisvärdhet av utrustning
      Värdefulla tips angående storlek på akvarie, rätta förhållanden för ökad livslängd på mina krabbor

Saker som ni tycker är väsentliga och viktiga att veta utöver det jag nämnt ovan.

Tack till er allihopa på förhand!
      Mitt tipps är att du har ett akvarium där du bygger land delar som de kan ta sig upp på så de inte drunknar. Den vanligaste krabban i handeln brukar vara "boxarkrabban" eller "rödklo krabban" som den åxå kallas, brukar även kallas mangrovekrabba men det är en helt annan sorts krabba.

Behöver vara ett rätt tätt akvarium då de lätt tar sig ur. Inredning i form av rötter eller sten som de kan gömma sig under. Växter brukar snart ligga och flyta eller bli avknippsade. De brukar kunna äta upp dem med. Skrev lite info om just rödklo krabban i min blogg en gång. http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7816

De skitar ner något grymt när de äter så god filtrering på vatten är att föredra. Jag hade mina 2 i ett 20l akvarium, hade tänkte flytta dem till ett 54l, men blev aldrig av. De verkar inte ha någon längre livsperiod heller. Hade mina i ett ½år eller så (honan blev mördad av hanen) och han dog kort senare. Den info jag hittat om livslängd på dem verkar vara just runt ½året.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Wunder
        • September 2007
        • 315

Grizzly hade relativt billiga helakvatiska krabbor förut, möjligt att de har fortfarande.
        Funkar fint med räkor, men kommer nog försvara sej ganska bryskt mot malar och andra bottenlevande fiskar.
        Ganska skygga.
        Kan äta växter men föredrar köttig mat. Om man håller dem mätta så lämnas de flesta växter ifred.

Kommentar

Arbetssätt...