Vad händer med mina Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Vad händer med mina Äppelsnäckor

    Hej!
    Jag tre Äppelsnäckor som inte mår bra alls, själva "dörren" är liksom borta på alla tre! Hur har det gått till? Jag har bara dem ensamma med Posthornssnäckor i ett eget kar för tillfället, så inget kan väl ha ätit på dem?

    De är slöa också, jag har inte sett att de har ätit ngt av maten som jag gav dem jag tror till och med att en har dött i natt! Är det kört för alla tro?

    Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter inte alls bra, och risken är stor att de är döende allihop.
    Har vattnet förändrats något sedan de mådde bättre? Det är misstänkt likt någon förgiftning, som koppar, kloramin eller liknande. Iofs kan det också vara att de har blvit gamla...mina stora kolade vippen inom ett ganska kort intervall när de väl började dö.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Hmm. Fler med samma problem som jag. Mina har lagt ägg som galna de senaste månaderna. Gjorde 20 % vattenbyte (med vattenberedningsmedel) för en månad sedan, och efter det har fem äppelsnäckor dött på kort tid. De tappar dörren och ger upp helt enkelt. Jag har bara Ancistrusyngel och räkor i karet för övrigt, och de mår bra. Men det kanske är ålder. Samtliga som dött har varit stora exemplar. Har 26 grader i det karet och hög temperatur sänker ju livslängden på äppelsnäckor läste jag någonstans.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Kolla kloraminlistan jag snott ihop, och kolla även med era vattenverk ifall de använder något sådant. De är även väldigt känsliga för koppar i vattnet.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ja, jag tror faktiskt de dog för att de var gamla för jag har inte gjort några förändringar i karet...
          Alla tre dog inom loppet av några dagar och de la aldrig några ägg så nu får jag försöka med några nya
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            hur gamla blir äppelsnäckor??
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Black_Angel
              • August 2006
              • 6

              #7
              Äppelsnäcka

              Mina äppelsnäckor är också väldigt slöa, de äter inte, mina små platybäbisar nafsar på dem och de reagerar inte, de har bara legat på samma ställe nu i några dagar :/ De större blev slöa efter att de lagt rom.. men även de mindre är nu också slöa, har hittat tomma skal av de små..

              Kommentar

              Arbetssätt...