Söker små algätande räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Söker små algätande räkor

    Hej

    Man har ju varit lite sugen på räkor ett tag. Nu när jag kört in ett nytt akvarium och börjar få lite alger så tänkte jag slå två flugor i en smäll.

    Så letar som sagt efter små algätande räkor som gärna får vara fina att titta på.
    Jag har tittat lite på artbeskrivningen på amano-räkan men den verkar bli uppemot 5cm. Jag söker mer runt max 3cm då jag har ganska mycket fisk.

    Någon som har något tips?

    MvH
    Mikael
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    #2
    Körsbärsräkor kanske? De blir inte så stora och är knallröda till färgen. Har sånna i mitt akvarium och innan jag stoppa i dem hade jag en hel del alger men nu har de koll på det

    Här kan du läsa om dem:

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Om du bor i södra sverige så kan du höra med drd som verkar ha en del över.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Mja, bor ju i mellersta sverige tyvärr. Tjejen hade köpt amano-räkor ändå när jag kom hem så mer var det inte med det

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Amano är väldigt roliga att titta på, så det är inget att bli ledsen över.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            Amanoräkor ska inte föröka sig i sötvatten heller, så de blir inte fler än de som ni köpt in Hade du köpt körsbärsräkor hade de nog snabbt blivit många fler
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Som jag sa innan har jag ju skaffat amanoräkor. Problemet är att dom bara sitter och trycker i en springa vid filtret hela dagarna.
              Är räkorna nattaktiva? Vill ju inte att dom ska svälta ihjäl.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tror inte körsbärsräkor äter alger alls. Amanos gör det, men inte så där jättemycket.

                Ja, de är hemliga/nattaktiva av sig, särskilt om det finns fisk de är rädda för i akvariet.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • icefudge
                  • August 2009
                  • 177

                  #9
                  jodå körsbärsräkor äter alger. dock inte i närheten lika mycke som andra räksorter. och amano är bland de duktigaste
                  Malar is the shit

                  Kommentar

                  • Otto the Otocinclus
                    • December 2008
                    • 94

                    #10
                    Mina "crystal red" är några otroliga algätare, mina stackars otocinclus har inte längre momopol över algerna och tvvingas numera äta flingfoder från botten. De förökar sig något otroligt och har nu tiodubblats i antal (10 till ca 100) och äter allt de kommer över (inklusive yngel men även avföring och överbliven mat).

                    Kommentar

                    • redrobjem
                      • November 2009
                      • 304

                      #11
                      Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
                      Mina "crystal red" är några otroliga algätare, mina stackars otocinclus har inte längre momopol över algerna och tvvingas numera äta flingfoder från botten. De förökar sig något otroligt och har nu tiodubblats i antal (10 till ca 100) och äter allt de kommer över (inklusive yngel men även avföring och överbliven mat).
                      Hur länge sen är det sen du la i dom första 10? Jag vill ha fler jag har 6 st och behöver seriös algkontroll det är endast 3 veckor gammalt kar men jag är otålig ska jag vänta och spara pengar på att dom förökar sig eller köpa in fler sitter jag och funderar över.
                      350 liter Sydamerika
                      250 liter sydostasien
                      30 liter sydamerika

                      Kommentar

                      • onkis
                        • February 2006
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av redrobjem
                        Hur länge sen är det sen du la i dom första 10? Jag vill ha fler jag har 6 st och behöver seriös algkontroll det är endast 3 veckor gammalt kar men jag är otålig ska jag vänta och spara pengar på att dom förökar sig eller köpa in fler sitter jag och funderar över.
                        Om räkorna "bott in sig" och mår bra så bör dom föröka sig snabbt. Har hört att man bör ha ca 10 för att dom ska föröka sig dock:/
                        När äggen kommit tar det ca 30 dagar för äggen att kläckas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...