Hur länge kan äppelsnäckan hålla andan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    Hur länge kan äppelsnäckan hålla andan?

    Och hur gör dom när dom sover?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Länge, jag tror det handlar om dygn.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      hur är det, har de ingen syreupptagning genom hud och slemhinnor?

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Vet att dom har ett andningsrör som dom andas luft igenom tex. när det är för lite syre i akvariet.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • redrobjem
          • November 2009
          • 304

          #5
          OK tack då behöver jag inte oroa mig .
          350 liter Sydamerika
          250 liter sydostasien
          30 liter sydamerika

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            ahh just det det minns jag när du säger det... men jag skulle tro att de kan ta syre genom huden också, litet som att slamkrypare har gälar vilket inte fungerar så rystligt bra på land utan över ytan tar de mycket syre genom hud och slemhinnor.

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Äppelsnäckan har både en lunga och gälar, är syrenivån tillräcklig i vattent behöver den aldrig gå upp ovan vattenytan alls mer än för att lägga rom. Skulle vatten torka bort som i naturens grunda gölar så går den i "semidvala" i väntan på regn och andas genom lungan som du och jag. De andas inte genom huden som en del tror.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av jubbe063
                Äppelsnäckan har både en lunga och gälar, är syrenivån tillräcklig i vattent behöver den aldrig gå upp ovan vattenytan alls mer än för att lägga rom. Skulle vatten torka bort som i naturens grunda gölar så går den i "semidvala" i väntan på regn och andas genom lungan som du och jag. De andas inte genom huden som en del tror.
                Har hört att dom MÅSTE kunna ta sej en nypa luft, annars dör dom
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  www.applesnail.net här kommer ett utdrag ur från den sidan:::::En luftspalt på flera centimeter mellan vattnet och täckglaset, för att förse sniglarna med frisk luft, är ett måste. Även om de har gälar förutom lungan; kommer de att drukna om de lämnas utan luft. I fall att man vill föda upp dessa sniglar, behövs ungefär 10 cm luftspalt för att sniglarna kommer annars att ha svårigheter att deponera sina ägg ovan vattnet
                  Senast redigerad av doppingen; 17 May 2010, 16:16.
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

                    #10
                    Så sant så sant. Det jag menade i förra messet var kanske inte klart nog. Ska vara "Teoretiskt sett" klarar de sig helt under vatten om syrehalten är tillräckligt hög. Men i praktiken så kommer syrenivån hos djuren att bli för låg mellan varven och då måste de kunna sticka upp och andas luft. Syrenivån i akvarium varierar mellan olika delar beroende på om man ser till botten mitten eller ytan eller där vattenströmmen är starkare eller svagare.

                    Men nog om det med teori och så... Kort sagt är det så att snäckan har både gälar och lunga och klarar sig fint ofta där fiskar har problem tack vare deras förmåga att andas luft.

                    Kommentar

                    • Elin.G
                      • November 2007
                      • 120

                      #11
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      I fall att man vill föda upp dessa sniglar, behövs ungefär 10 cm luftspalt för att sniglarna kommer annars att ha svårigheter att deponera sina ägg ovan vattnet
                      Mina äppelsnäckor har precis lagt ägg i locket på akvariet och jag har vatten hela vägen upp i princip.
                      /

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        jo det kan dom nog men äggen ska överleva åxo å då kan det inte vara alldeles för fuktigt vilket ju blir om det knappt är nån luftspalt,du får väl sekan kanske gå men vill man vara säker på att de klarar sig så är nog en luftspalt att föredra men vill man inte ha fler kan det ju kvitta-lycka till
                        Senast redigerad av doppingen; 18 May 2010, 08:15.
                        MammaMia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...