Info om "Black Helmet"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    Info om "Black Helmet"

    Köpte en gul äpplesnäcka för en vecka sen och föll även för en s.k. Black Helmet. Men jag hittar ingen info på nätet om denna kolsvarta snäcka!

    Nån som kan det latinska namnet eller vet något om "Black Helmet"? Den är i stort sett totalt inaktiv och rör sig knappt i karet. Funderar på om den bara rör sig om nätterna och vilar på dagen, för den är alltid stilla när jag upptäcker den (och det är sällan).
    Hade kanske inte tänkt så mkt på detta om det inte hade varit en sån kontrast mot äppelsnäckan som ränner runt i karet för jämnan.

    Vore tacksam om någon visste något - köpt den på Hornbach för övrigt.
    Bifogade filer
    240 l blubb blubb
  • gäst
    • June 2009
    • 66

    #2
    vart köpte du den? tittade på några på hornbach på hisingen men jag vill stabilisera ph-värdet innan jag slänger i några nya sniglar.

    tror att dom är som äppelsnäckor i övrigt.

    Kommentar

    • Mrs Peel
      • October 2009
      • 115

      #3
      Det var just på hornbach på hisingen. Deras snäckor har ett eget litet kar och kostar ca 20kr. Men Black Helmet är inte alls som äppelsnäckor, de är en annan sort och blir inte alls lika stora enligt personalen. Men mer än så visste de inte heller...

      Vill gärna veta så mkt som möjligt om mina invånare, så hoppas nån av er kan hjälpa mig! För övrigt har den svarta snäckan inte flyttat sig någonting på hela dagen, medans äppelsnäckan har farit runt i karet som en liten tornado.
      240 l blubb blubb

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Var snälla och lägg in bilder på snäckorna på guldmedlemmarnas fotoalbum, så Kjell tar med dom på Artregistret.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          bilden är inte ur en sådan vinkel så att jag alls kan uttyda art, skulle kunna vara någon form av nerite men jag måste se från en annan vinkel helt klart.

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            Vad bra om gåtan kan lösas! Ska se om jag lyckas bättre imorgon med att ta en bild (om jag hittar den ), men en verbal beskrivning:

            * Riktigt svart skal
            * Formad som en moped/cykelhjälm typ
            * Ganska mörk snigelkropp som knappt syns - närmast svart, fast när kroppen är indragen helt i skalet är det brunaktigt på insidan så att säga
            * Man kan svagt se en räffling i skalet från sida till sida, alltså inte längs med, utan tvärs över - om man tänker att det är en cykelhjälm - "från öra till öra", över hela skalet då. Fast det är inte en färgskiftning, utan som vi har ränder i våra naglar t ex.
            * Är ca 2-2,5cm i diameter

            Googlade upp nerite, men tror inte att det stämmer. Min snäcka har ingen "spiral" i sig, dvs den ser lika dan ut från bägge sidor.

            saturnus: lägger gärna in bilder så snart jag vet vad det är jag lägger upp äppelsnäckan har jag ju massa fina bilder på iof, men det borde väl någon lagt upp före mig?
            Senast redigerad av Mrs Peel; 06 December 2009, 21:39.
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Mrs Peel
              • October 2009
              • 115

              #7
              Kan ladda upp två bilder tagna från min projekttråd så länge iofs:
              Bifogade filer
              240 l blubb blubb

              Kommentar

              • Mrs Peel
                • October 2009
                • 115

                #8
                Efter lite egen research har jag tagit reda på att det är Military Helmet, eller snarare Militärhelmschnecke Filopaludins sp. som jag har.

                Fast det hjälper inte mycket för den verkar bara finnas/vara poppis i Tyskland och knapphändig information hittar jag om den, eller snarare INGEN - bara lite bilder på den...

                Nåja, nu har jag ett namn iaf...
                240 l blubb blubb

                Kommentar

                Arbetssätt...