Nya snäckor och snäckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #16
    jag tycker att de rör sig mycket fort men det är också det att de har ett udda sätt att röra sig, de drar fram kroppen och släpar sedan fram skalet, typ fyra cm i taget... jag är dålig på fartangivelser men jag uppfattar dem som väldigt aktiva...

    Att de gräver förklarar att jag inte ser dem så mycket, jag har funderat över det men trodde verkligen inte att så stora snäckor skulle kunna gräva sig fram genom gruset.... snacka om att röra om i sanden, de är ju liksom 5-6cm långa.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Oj, är dom så stora. Kanske dom inte förökar sig lika raskt som Malayerna och då är dom helt klart ett intressant allternativ att ha i ett kar där botten behöver "luftas" lite
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Hörde mig för lite om dessa idag.
        De kommer från samma ställe som Sulawesiräkorna, och har gärna lite varmare, hårdare vatten. Man ska även se upp så de inte hamnar på "rygg" eftersom skalet är såpass stort kan de få problem att vända sig. För detta ändamål var det en liten fördel med grövre grus i karet, som de lättare kan få tag i om olyckan skulle vara framme.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #19
          Jag har tre arter av dessa. De som jag har haft längst har fått kanske 20-30 ungar, av dessa har två dött. Tycker de verkar vara väldigt tåliga, har aldrig märkt av att de inte skulle kunna vända sig om de hamnar på rygg. De är nergrävda men kommer fram när de får mat.

          Har bara fått två ungar av art nummer två och fyra ungar av art nummer tre, och av dessa har hälften dött. Tycker jag har haft dem ganska länge, men det tog jättelång tid för mina första snäckor att börja föröka sig så jag känner mig inte orolig.

          Hittade mina snäckor på akvarietjänst i Malmö och Zoogiganten (var var det nu det låg, Lomma?). De är hur som helst mina favoritsnäckor, jag gillar också deras näsor.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #20
            Har haft mina i strax över ett år... håller dem med endlers, ancistrus och mollies i ett akvarium med mkt kalk... ger lite algtabletter ibland, men i övrigt verkar de äta det mesta... Snygga och förökar sig med lagom takt... verkar dock få två färgvarianter på småttingarna, en med mörkt och en med gulaktigt skal...
            Senast redigerad av Vandal; 14 December 2009, 22:46.
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...