Posthornssnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Posthornssnäckor

    Sedan tre veckor ungefär har jag två fina Posthornssnäckor i akvariet.
    Kroppen är röd/orange och skalen är nästan vita.

    Till och från har jag sett ägg på växterna, men jag tror att fiskarna tycker att det smakar rätt bra, för dom sitter sällan kvar mer än någon dag.

    För dom är väl ägg lite längre än en dag?

    För någon dag sedan såg jag fyra mycket små sniglar, bara någon millimeter stora, krypa på rutan. Så fiskarna hittade tydligen inte alla ägg.

    Hur fort växer snigelbarn? Tar det veckor eller månader innan dom kommer upp i en storlek som är med synlig? ´

    / Katarina
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Det beror på vad du matar med. Jag slänger ner gurka och paprika till mina äpplen och posthorn. ibland får dom även äpple.
    skulle tippa på att det tar 2-3 veckor för dom att uppnå en storlek som är bekväm för ögat så att säga. men så stora som föräldrarna är tar det nog någon månad. dom, som nästan alla snäckor. växer otroligt fort i början sen trappas det ner.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Oroa dig inte, du kommer snart att fundera hur man blir av med alla dessa snäckor...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tagebriard
        • September 2009
        • 57

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Det beror på vad du matar med. Jag slänger ner gurka och paprika till mina äpplen och posthorn. ibland får dom även äpple.
        skulle tippa på att det tar 2-3 veckor för dom att uppnå en storlek som är bekväm för ögat så att säga. men så stora som föräldrarna är tar det nog någon månad. dom, som nästan alla snäckor. växer otroligt fort i början sen trappas det ner.
        Jag stoppar ner gurka, broccoli och algtabletter då och då. Men jag har aldrig sett posthornen äta av det. Bara äppelsnäckorna och malarna. ja även de andra fiskarna. Men jag sitter ju inte klistrad framför karet dygnet runt så dom äter säker med.

        En annan sak jag undrar över är det är med de olika färgena.
        Båda min avuxna posthorna har samma färg. Ska jag räkna med att barnen blir likadana eller kan jag hoppas på andra fäger?

        Jag tycker det är så fint med de olika fägerna på snäckorna.

        Har även två äppelsnäckor, men vad jag har förstått kommer inte dom att få barn eftersom jag inte har något bred luftspalt åt dom.

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ursprungligen postat av Tagebriard

          En annan sak jag undrar över är det är med de olika färgena.
          Båda min avuxna posthorna har samma färg. Ska jag räkna med att barnen blir likadana eller kan jag hoppas på andra fäger?

          Jag tycker det är så fint med de olika fägerna på snäckorna.
          Jag tror att det blir blandade färger på av komman jag ger rå skalad potatis mina Anc. och mina posthorn invaderar potatisbitarna. Jag använder potatisen som en metod att reducera snäck antalet
          de älskar späda alger så var inte frö noga med att rensa ut växtblad med alger på.
          Men det är som karro skriver det tar veckor frö dem att komma i ögon vänlig storlek och som ansjo nämner du kommer snart att fundera på hur du skall hålla nere mängden.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #6
            Jo då men jag ger både mina postisar o äpplen broccoli o fiskmat algtablleter mm o de o äpplena sammsas=) dock har äpplena mjuka tänder så de kan inte äta okokt brocoli såbra =/ men heelt klart underbara o fina =)))))))
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...