Äppelsnäcka eller annan mindre snäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Äppelsnäcka eller annan mindre snäcka

    Jag vet inte vad jag gör för fel med mina äppelsnäckor. Jag har haft fem stycken. Jag har fått jättemånga klasar med ägg men det har aldrig någonsin blivit någon ny snäcka. Nu har de börjat dö en efter en så nu har jag bara två kvar. Jag tycker att de är häftiga och jag hade så gärna velat få många äppelsnäckor och jag har läst vad de äter och hur de ska ha det men inget hjälper. Det enda jag tycker är att de är lite stora.

    Varför blir det äggklasar men inga snäckor efter äggen? Varför dör de? Finns det andra snäckor som är mindre men som går att föda upp? Typ som en enkronas storlek. Jag har nästan gett upp det här med snäckor för det funkar verkligen inte för mig, jag har haft äppelsnäckorna i ett år med massor av äggklasar men inga ägg. Samtidigt så vill jag så gärna ha snäckor.
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    #2
    Posthornssnäckor rekommenderar jag om du vill att de ska föröka sig.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Finns det ingen större då än posthornssnäckor som inte äter snäckor och som är lätta att föröka. Äppelsnäckor skulle ju i och för sig vara lätta. Vad kan jag gjort för fel?

      Kommentar

      • suzanne.h
        • March 2005
        • 223

        #4
        Det kan vara så att du bara har honor.

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Om det blir äggklasar är det väl bara inte honor??

          Kommentar

          • maggan55
            • September 2008
            • 219

            #6
            Jag har också fått massor av äggklasar men inga småttingar.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Hänger äggklasen för nära ljuskällan har jag märkt att den kan torka ut rejält och då blir det inget av den.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                Om honorna har blivit parade en gång så kan de lägga ägg flera gånger men äggen utvecklas inte.
                Har du haft dem sedan de var små så borde du ha haft en hane också men var de stora när du köpte dem så kanske det är som som jag säger. Köp till några så kanske det löser sig.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Fixa en liten behållare med lock, och en "flotte" av frigolit. Urholka gärna den lite. Ha sedan lite vatten i behållaren och lägg "flotten" i den.
                  Ta bort äggklasen från täckglaset med en vass kniv och lägg den på flotten. Ha sedan hela behållaren på akvariet (inte på lampan!) så håller den sig lagom varm.

                  Sedan lär du få småsnäckor så det räcker.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Har redan provat att ta några äggklasar till en frigolitbit men det hjälper inte.

                    När jag köpte dem var de stora.

                    Kommentar

                    • maggan55
                      • September 2008
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av maggan55
                      Jag har också fått massor av äggklasar men inga småttingar.
                      I dag hittade jag EN nästan 3-4 mm unge, så befruktat är det. Och den måste ju varit där ett tag.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...