"Kalkigt skal"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    "Kalkigt skal"

    Någr av mina röda posthornssnäckor har fått liksom "kalkigt" skal. Det är nästan vitt och knöggligt. De andra har röda blanka, fina skal. Det är både några stora och några mindre som fått så här. Funderade först på om det kunde vara ålder men då borde väl inte de yngre ha fått också?

    De går i 40liter tillsammans med några guppy. De lever på alger och fiskmat, ibland en kluns weekendfoder. Byter ca 20% vatten en gång i veckan.
    www.devons.se
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Det låter som om skalet börjat erodera, då kan det bli ljust och ojämnt. Beror på för surt vatten/för lite kalk. Försök höja pH lite, man kan t ex stoppa i lite äggskal åt dem. Skadorna som redan blivit går tyvärr inte bort, men man hindrar att det blir mer.

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Jag brukar ge dem så där vita weekendfoder, innehåller inte det kalk? Äppelskal skulle man dra bort skinnet på insidan och sen låta torka och sen krossa va?
      www.devons.se

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Har faktiskt ingen aning om vad weekendfoder innehåller...

        Antar att du menar ägg- och inte äppelskal (för det har väl inget skinn innanför?)! Jo, det funkar att göra så.

        denna sidan kan du hitta mycket info och div tips om snäckor, mest äpplesnäckor men mycket gäller ju andra också. Om du väljer Care i menyn till vänster och sedan Diseases under rubriken och sedan går en bit ner hittar du bilder på eroderade skal så du kan se om det är det dina har. (Tyvärr verkar det inte gå att direktlänka.)

        Edit: Öh, jo bilderna går visst att länka direkt till (tror jag), men texten får du gå till själv.
        Bild 1
        Bild 2
        Bild 3
        Senast redigerad av Salta Katten; 20 August 2009, 15:47.

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Hihi klart jag menade äggskal! *korkad* Ska gå och kolla den sidan direkt, tack!
          www.devons.se

          Kommentar

          • Sophia_
            • January 2009
            • 454

            #6
            Gaaahhh!! TUSEN tack för svaret, igen. Körde hela stora batteriet vattenprover och alla värden (nästan) låg helt åt h-v! Att jag inte kollat det tidigare...

            Har nu gjort ett 50%-igt byte av vatten och byter typ 30% i morrn, lördag och söndag. Tar nya prover, ingen mat under tiden. Tur Gyppy och snäckor är rätt tåliga fiskar...
            www.devons.se

            Kommentar

            • Wilda
              • August 2007
              • 342

              #7
              Hej

              Jag tycker inte att äggskal gör så mkt. Vad jag förstår
              behövs det mkt för att höja Ph´t eller ge kalk åt
              snäckor iallafal äpple.
              Mvh Wilda
              190 L Platy. Praktbotia, mfl.
              85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
              54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
              35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                vill man höja ph-värdet snabbt kan man tillsätta lite bikarbonat när man gör vattenbyte
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Då ska jag kolla om jag hittar doseringar för bikarbonat. Eller är det bara att prova sig fram? Baljan är på 40liter bara så man måste kanske vara lite försiktig
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    jag tror det var 2 ½ tesked bikarbonat per 10 liter vatten man byter
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...