Vad är Aegla Platensis för något.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vad är Aegla Platensis för något.

    Har sett uppgifter om att det är en kräfta, en krabba och t.o.m. en hummer!!!!
    Någon som vet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Tittade på google, fick samma info!
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      De verkar vara närmare släkt med eremitkräftor. På Tree of life kallas de "crabs" - alltså med citationstecken. Riktiga krabbor är de inte.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Riddaren
        • June 2009
        • 126

        #4
        Det ser verkligen ut som en korsning av alla tre, samtidigt som den påminner lite om en spindel.
        ______________________________________________
        540 L + 540 L + 47 L
        Entusiastisk amatör

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          de liknar trollhummer, men jag har för mig att de är ett helt eget släkte...
          Aeglidae

          Har letat efter såna ett tag, finns de att få tag på i sverige?
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Den här typen av kräftdjur kallas kallas trollhumrar på svenska, "squat lobsters" på Engelska. Just Aegla platensis har inget svenskt namn vad jag vet, men Argentisk trollhummer eller nåt kanske kunde funka.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag håller ju på med en bok och är ute efter i vilken grupp jag skall placera den - bland krabborna eller bland kräftorna. Någon grupp för humrar har jag inte.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Enligt Tree of Life skall dom vara närmare släkt med kräftor än med krabbor, men dom är inte kräftor! (Sen kan man aldrig lite helt på sådana släktträd). Du får nog skapa en egen grupp för dem. Det kan dom vara värda. Sötvattenstrollhumrar ligger ju bra på tungan. Jag har fått sådana där som bifångst när jag har fiskat i Paraguay.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Tack för svaret - Erik och ni andra
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    De tillhör gruppen krypande långsvanskräftor och är närmast släkt med kräftor och humrar, men de är alltså en egen grupp. De allra flesta arterna finns i havet, vi har ett halvdussin arter vid svenska västkusten t.ex., men ett litet fåtal återfinns i sötvatten.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...