Vad för räka/räkor passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Vad för räka/räkor passar?

    Tjenare, är en nybörjare och håller på att dra igång ett hyffsat stort akvarium (120x30x40) och har fastnat lite för det här med räkor..

    Jag har planerat att ha 1-3 malar och 2-3 räkor i akvariumet, ihop med lite fina fiskar (som såklart inte äter räkor ^^).

    Nu till mina funderingar..
    Vad för räkor ska jag ta, jag vill inte ha massa rom eller någon förökelse..
    Så antar att alla jag ska ta skall vara av olika sorter..

    Till största delen ska jag ha dom för dom är fräcka, men dels för att få lite bättre städat i akvariet..

    Så vad för räkor ska jag para ihop.
    Tycker om de färg glada räkorna, så som de polkagris randiga, även sett någon gul

    Finns det någon speciell mal som kanske går ihop med räkorna?

    Nå är öppen för all kritik och alla förslag, så skriv fritt
    Kommer vara aktiv i tråden få följdfrågor besvaras glatt :P

    Tack på förhand!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • j@nne
    • September 2008
    • 71

    #2
    Ursprungligen postat av exight
    Tjenare, är en nybörjare och håller på att dra igång ett hyffsat stort akvarium (120x30x40) och har fastnat lite för det här med räkor..

    Jag har planerat att ha 1-3 malar och 2-3 räkor i akvariumet, ihop med lite fina fiskar (som såklart inte äter räkor ^^).

    Nu till mina funderingar..
    Vad för räkor ska jag ta, jag vill inte ha massa rom eller någon förökelse..
    Så antar att alla jag ska ta skall vara av olika sorter..

    Till största delen ska jag ha dom för dom är fräcka, men dels för att få lite bättre städat i akvariet..

    Så vad för räkor ska jag para ihop.
    Tycker om de färg glada räkorna, så som de polkagris randiga, även sett någon gul

    Finns det någon speciell mal som kanske går ihop med räkorna?

    Nå är öppen för all kritik och alla förslag, så skriv fritt
    Kommer vara aktiv i tråden få följdfrågor besvaras glatt :P

    Tack på förhand!
    Har du så stort kar och bara ska ha 2-3 räkor måste du välja en stor sort om du ska se dom överhuvudtaget, de rödvita (crystal red) blir bara runt 3 cm stora när dom är fullvuxna och du kommer aldrig se dom i ett sådant stort kar. Ancistrusmalar,går fint i hop med e flesta räkor
    There be shrimp!
    www.shrimpzone.com

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      2-3 stycken är i minsta laget. Men vill du ha räkor som inte förökar sig är Amanoräkor ett alternativ. Deras larver överlever inte i sötvatten. Men då får man ingen färgstark räka heller.

      Crystal Red har jag 13 stycken i en vas som rymmer kanske 15-20 liter och de tar inte mycket plats direkt.

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Som tidigare nämnts så är amanoräkan bra om du vill ha räkor som inte förökar sig, den blir dessutom större än de färgglada räkorna.

        Har dock hört människor som köpt "amano" räkor men där det visat sig att de fått något helt annat, en typ av räka som käkar fiskar. Så väljer du amano så kolla bilder på nätet (ex. här på zoopet) och granska noga de räkor du tänker köpa i butiken så att du verkligen får rätt.

        Vill du ha färgglada räkor är körsbärsräkor (som är röd) en bra räka att börja med då den är tåligare än tex. crystal red (som är röd-vit randig). Dessa räkor blir 2-3 cm och förökar sig oavsett om du inte vill. Dock kan fiskar äta upp ynglen (som bara är några millimeter långa) om det inte finns tex. javamossa för dom att gömma sig i.

        Som också nämnts kommer du knappt se dina räkor om du bara skaffar ett fåtal till det stora karet, du kommer inte heller märka av att de käkar alger iom att de är så små. Mitt tips är att köpa minst 10 st. till att börja med, men inte heller då kommer du märka att de äter speciellt mycket alger.

        Har du funderat på att ha snäckor i karet? I så fall kan jag rekommendera ampullarior som finns i lite olika färger (den vanligaste är gul/brun). De blir stora, kan föröka sig under rätt omständigheter och käkar alger och foderrester.
        Räkbiten


        Kommentar

        Arbetssätt...