Räkor som tar sniglar men inte yngel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Räkor som tar sniglar men inte yngel???

    Jag har ett yngelakvarium på 45 liter, där det just nu går en hel hord med Zebrafiskyngel. Nu är det så att jag har fått massa sniglar i karet.
    Min fundering är om det finns nån räka eller liknande som tar sniglarna men inte rör ynglen.

    Nu vet jag att det finns behandlingsmedel mot just sniglar, men det är såpass starkt att ynglen nog stryker med samtidigt.

    Tacksam för snabba svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Finns väl någon fisk, ?botia?, men tillsammans med yngel antagligen inte bra. Är väl bara att plocka för hand?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Inte någon fisk, men en annan snäcka - Anetoma helena
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Inte någon fisk, men en annan snäcka - Anetoma helena

        Kan ta fiskar också.

        Låt snäckorna vara, de gör bara bra för yngelkaret!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Kan ta fiskar också.

          Låt snäckorna vara, de gör bara bra för yngelkaret!
          Knappast fiskar, däremot antagligen fiskrom.

          Men visst bör man ha typ malaysiska sandsnäckor i akvariet eftersom de är nyttodjur (jag har det i alla mina akvarier), men fördelen med Anetoma helena är att de inte utrotar dom (förutsatt att inte akvariet är extremt litet eller att man har extremt många helenor).

          Använd ALDRIG något snäckdödarmedel
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Knappast fiskar, däremot antagligen fiskrom.

            Men visst bör man ha typ malaysiska sandsnäckor i akvariet eftersom de är nyttodjur (jag har det i alla mina akvarier), men fördelen med Anetoma helena är att de inte utrotar dom (förutsatt att inte akvariet är extremt litet eller att man har extremt många helenor).

            Använd ALDRIG något snäckdödarmedel
            Det här är absolut ingen källa som säger att den i regel äter fisk, men det kan tydligen hända. Dock kan det hela ha missuppfattats MEN man kan ju aldrig vara säker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Det här är absolut ingen källa som säger att den i regel äter fisk, men det kan tydligen hända. Dock kan det hela ha missuppfattats MEN man kan ju aldrig vara säker.

              http://www.plantswap.se/forum/viewto...9ee7bdfe75d3be
              Döende fiskar kanske (de är garanterat asätare) men knappast inte vanliga fiskar. Jag har haft dom i 2 akvarier i ca. 2 år och har inte märkt att de har rört vare sig fiskar eller räkor.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Döende fiskar kanske (de är garanterat asätare) men knappast inte vanliga fiskar. Jag har haft dom i 2 akvarier i ca. 2 år och har inte märkt att de har rört vare sig fiskar eller räkor.
                Kan inte tänka mig att dem tar friska fiskar heller. De är ju köttätande snäckor (Då det rekommenderas att mata dem med proteinrik föda), och kan då tänkas att malen i fråga var dålig och döende redan, och de började äta på den.

                Riktigt små malyngel kanske ligger illa till? Vet faktiskt inte. Har två st i mitt 540L, håller sandsnäckorna där de ska vara - under sanden.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Riktigt små malyngel kanske ligger illa till? Vet faktiskt inte.
                  Svårt att tänka mig det med. Malyngel är snabba o ettriga, A.h är väl extremt långsamma?

                  Sjuka/försvagade/halvdöda fiskar som ligger still är ju nåt annat.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Tack för snabba svar.

                    Den snäckan ni pratar om Anetoma helena , klarar den av att vistas i ett akvarium som bara är 45 liter?

                    Ynglen är inte så väldigt stora 2-3 cm. cirka. Är det risk att de blir tagna?

                    Har hört att det ska finnas en räka som äter sniglar, det är ju dessa som kommer med växter bla. och de förökar sej kraftigt, de kommer att ta upp hela karet tillslut.

                    Jag har försökt att handplocka dem från början när de inte var så många, men nu är de tre gånger så många.

                    Snäckmedel ,misstänkte jag att det var farligt för ynglen, därför har jag inte användt det.
                    Senast redigerad av ciklidtok; 28 June 2009, 22:28.
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Den snäckan ni pratar om Anetoma helena , klarar den av att vistas i ett akvarium som bara är 45 liter?
                      Ja

                      Ynglen är inte så väldigt stora 2-3 cm. cirka. Är det risk att de blir tagna?
                      Nej

                      Har hört att det ska finnas en räka som äter sniglar, det är ju dessa som kommer med växter bla. och de förökar sej kraftigt, de kommer att ta upp hela karet tillslut.
                      Tror inte att någon har sniglar i sitt akvarium, men däremot snäckor och de är nyttodjur. Får man för många av dom i akvariet beror det i grunden på dålig skötsel (för mycket foder för som i vattnet)

                      Snäckmedel ,misstänkte jag att det var farligt för ynglen, därför har jag inte användt det
                      Oftast snarare indirekt farligt - dvs de döpar alla snäckor som finns i sanden och när dom ruttnar så blir vattnet riktigt uselt.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Rambo
                        • February 2004
                        • 672

                        #12
                        I ett 45l kar borde du kunna få ner mängden snäckor till en acceptabel nivå genom att rensa för hand. Du kan pröva att lägga en liten bit kött på bottnen av akvariet över natten och plocka de snäckor som lockats dit innan ljuset tänds i akvariet.
                        Jag har fått ner mängden sandsnäckor till en lagom nivå och helt utrotat de små runda snäckorna i mitt 54l på det sättet.
                        575l Åleds
                        80l JAD
                        Tiffany - perser/norskskogskatt
                        Lizton - renrasig Bengal

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rambo
                          I ett 45l kar borde du kunna få ner mängden snäckor till en acceptabel nivå genom att rensa för hand. Du kan pröva att lägga en liten bit kött på bottnen av akvariet över natten och plocka de snäckor som lockats dit innan ljuset tänds i akvariet.
                          Jag har fått ner mängden sandsnäckor till en lagom nivå och helt utrotat de små runda snäckorna i mitt 54l på det sättet.
                          En bit kött i ett överbefolkat yngelakvarium är väl inte så lämpligt? Det gäller att vara noggrann med vattenkvalitén och inte stoppa i ämnen som kan befrämja bakterietillväxten. Bättre att lägga i ett salladsblad, drar också mycket snäckor.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            har gjort rent yngelakvariet, och bytt ganska mycket vatten. plockae de sniglar jag hittade. Nu får vi bara se om det blir bättre.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              har gjort rent yngelakvariet, och bytt ganska mycket vatten. plockae de sniglar jag hittade. Nu får vi bara se om det blir bättre.
                              Jag la i potatis bitar till Anc. på kvällen och på morgonen var potatisen helt över sollad med oönslkad snäckor så det var bra till att håva upp potatisen och efter en vecka med potatis bitar i karet var de oönskade snäckorna borta
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...