Carinotetraodon travancoricus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

    Carinotetraodon travancoricus

    Någon som vet var man få tag i dessa?
    Eller någon annan dvärg kulis. Får inte vara så stora.
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Imazo har, hör med din lokala zoohandlare. Och inte är dom sådär jättedyra in heller vet jag, runt tjugan så räkna med 45-60 pix ut.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • mongoloj
      • August 2006
      • 125

      #3
      Dvärgkulfisken är en 100% sötvattenfisk. Finns en bra hemsida med ett forum där du kan läsa mer om du är intresserad:

      Finns även en tråd här på zoopet som handlar om just kulfiskar, där även dvärgkulfisken finns representerad
      Min zoon:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Djurriket i Helsingborg brukar kunna ta hem kundens önskemål. Kolla deras hemsida.... Gillar verkligen den affären
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Att det är en 100% sötvattensfisk är inte helt sant. Dom är framför allt kända från ett område som kallas "the backwaters" vid Keralas kust (södra Indien). Här finns en stor sjö eller havsvik som heter Vembanad. Den stod tidigare under direkt inverkan av tidvattnet och var en ren brackvattensvik under högvatten. Nu finns det så mycket vattenhyacinther i viken så flödet i den trånga mynningen har minskat och vattnet har blivit sötare. Men i Vembanad Lake finns mycket brackvattensfisk och även besökande saltvattensarter. I kanalsystemen runt sjön är vattnet, åtminstone under monsunen att betrakta som rent sötvatten. C. travancoricus finns både i Vembanad lake och resten av the Backwaters. Däremot har åtminstone inte jag hittat den längre upp i floderna. Däremot finns det ett fynd ganska långt in i landet längre norrut i Karnataka. Man kan väl säga att när det gäller salthalt så är de väldigt toleranta. Dom reproducerar sig i vart fall i rent sötvatten, både i naturen och i akvarium. Men som alltid när det gäller brackvattensfisk: om dom blir sjuka är koksalt alltid en bra första medicin att pröva.

          När det gäller den andra dvärgkulfisken: C. imitator så finns det såvitt jag vet fortfarande inga säkra lokaluppgifter på varifrån dom kommer - men sannolikt någonstans i Indien.

          Kommentar

          • mongoloj
            • August 2006
            • 125

            #6
            Aha, mycket intressant! Många i USA verkar ju köra den i sötvatten, och det verkar ju fungera för de iaf. Vissa tillsätter väl tom salt i sina sötvattensakvarier med fiskar från amazonas, även om detta knappast kan kallas bräckvatten...
            Du sa att de även hittades längre norrut, är det sötvatten eller bräckvatten det med?
            Det låter på texten som om du varit och sett C. tranvancoricus i dess naturliga miljö? Om så är fallet kanske du skulle kunna dela med dig lite om hur deras naturliga miljö ser ut? Hoppas inte trådskaparen tar illa upp, men nog borde väl alla som är intresserad av att köpa fisken även vara intresserad av dess naturliga miljö?
            Min zoon:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

            Kommentar

            • icejoy
              • August 2006
              • 593

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Djurriket i Helsingborg brukar kunna ta hem kundens önskemål. Kolla deras hemsida.... Gillar verkligen den affären
              Jag har hört mig för där, men hon har inga säljare som kan skaffa fram just denna fisk. Därför frågar jag här.
              ___________________________________________
              ___________________________________________
              Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

              Kommentar

              • icejoy
                • August 2006
                • 593

                #8
                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Imazo har, hör med din lokala zoohandlare. Och inte är dom sådär jättedyra in heller vet jag, runt tjugan så räkna med 45-60 pix ut.

                //C
                Vem är Imazo? hittar inte någon sån här inne.
                ___________________________________________
                ___________________________________________
                Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Ursprungligen postat av icejoy
                  Vem är Imazo? hittar inte någon sån här inne.
                  Imazo är en grossist. Säljer alltså inte direkt till kund, utan du måste be en affär ta hem fiskar därifrån.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av mongoloj
                    Det låter på texten som om du varit och sett C. tranvancoricus i dess naturliga miljö? Om så är fallet kanske du skulle kunna dela med dig lite om hur deras naturliga miljö ser ut? Hoppas inte trådskaparen tar illa upp, men nog borde väl alla som är intresserad av att köpa fisken även vara intresserad av dess naturliga miljö?
                    Jo, jag och min hustru fångade såna där 1987 och 1990. Dessutom med alla vederbörliga tillstånd(!) vilket inte är så lätt i ett land som Indien.

                    Jag har skrivit om detta i Fauna och Flora 1988 och i SARF-Aktuellt för några år sedan. Bilder vi tog fanns med i tyska DATZ också för något år sedan tillsammans med en artikel om småkulor av tyska akvarister. Tyvärr har jag inga papper tillgängliga när jag skriver det här så referenserna blir lite vaga.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Jo, här hittade jag faktiskt en biotopbild:


                      Fisken som man anar i mitten är troligen en Aplocheilus lineatus (eller möjligen A. blockii)

                      Kommentar

                      • mongoloj
                        • August 2006
                        • 125

                        #12
                        icejoy: Kolla runt med dina lokala handlare och fråga om de har Imazo som leverantör. Någon i närheten borde ju ha det!

                        Erik Åhlander: Kul! Så rötter och mycket växter skulle bli fint?
                        Min zoon:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Ursprungligen postat av mongoloj
                          Erik Åhlander: Kul! Så rötter och mycket växter skulle bli fint?
                          Troligen. Åtminstone såg det ut så där på en av de platser där det fanns gott om småkulor (+ en hel del annan fisk)

                          Men jag har sett biotoper, speciellt under torrtid, där det har funnits fisk som är direkt olämpliga att kopiera, därför att där överlever några få fiskar nätt och jämt till nästa regntid - då har resten dött. Jag säger inte att det är så i det här fallet - jag tror inte alls det är så, men att man bör kopiera biotoper med förnuft, nyfikenhet och ödmjukhet...men det är kanske en självklarhet.

                          Kommentar

                          • mongoloj
                            • August 2006
                            • 125

                            #14
                            En ren självklarhet! Man strävar ju ändå efter att fiskarna ska få en så bra miljö som möjligt.
                            Min zoon:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #15
                              Erik: Fanns dvärgkulfisken i någon biotop med mangroveträd?
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...