Bräckvattensakvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    Bräckvattensakvariet

    Jag har den stora glädjen att få presentera en hemsida på svenska för enkom bräckvatten. Den första februari har jag som releasedatum. Återkommer med mer information senare. Vad jag kan utlova är ett rejält tilltaget artregister som växer hela tiden, information om akvariet i sig och växter samt en lista på bra hemsidor om bräckvattensakvarium. Något att se fram emot i vintermörkret med andra ord.
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    Okej
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • mff
      • January 2006
      • 91

      #3
      Intressant.

      Vad har du själv för fiskar?

      Kommentar

      • mediabrus
        • October 2005
        • 80

        #4
        Ursprungligen postat av mff
        Intressant.

        Vad har du själv för fiskar?
        Artregistret ligger i dagsläget på 143 olika arter som alla mer eller mindre lever i bräckvatten. Av dessa har jag själv följande:

        Toxotes microlepis (alternativt jaculator, sprutfisk), Mastacembelus armatus (pilnäbb, Tire track), Mogurnda mogurnda (Sömngoby) och Stigmatogobius sadanundio (Knightgoby).

        Jag har även ett SA kar med blåciklid, chokladciklid, L001 och Gibiceps.
        och så har jag ett Malawi med ögonätare, ahli, rödzebra och en Synodontis angelicus (plus en ancistrus som får gå där på nåder trots att den inte är från Afrika). Dessa två karen är ju inte bräckvatten dock.
        http://www.brackvattensakvariet.se

        Kommentar

        • mff
          • January 2006
          • 91

          #5
          Knightgobies har jag försökt få tag på länge utan att lyckas.
          Svårt att hitta gobies överhuvudtaget.

          Ser fram emot premiären!
          Behövs verkligen ett forum som fokuserar på bräckvatten!

          /Markus

          Kommentar

          • mediabrus
            • October 2005
            • 80

            #6
            Absolut! Det är just därför vi började jobba på sidan. Tyvärr jommer vi inte kunna erbjuda ett forum vid starten eftersom vi inte kan bygga ett sådant. Men det kommer med tiden.
            http://www.brackvattensakvariet.se

            Kommentar

            • Crash
              • December 2005
              • 15

              #7
              Detta låter fint!

              Kommentar

              • mediabrus
                • October 2005
                • 80

                #8


                Sidan är inte riktigt färdig än. Saker är fel, länkar fungerar inte och bilder saknas. Men det är en start på något i alla fall. Håll till godo och kom gärna med kritik, positiv som negativ. Bilder och information om just ERT bräckvattensakvarium mottages gärna till en avdelning för just ERA brackvattensakvarier. INSPIRATION!
                http://www.brackvattensakvariet.se

                Kommentar

                • mediabrus
                  • October 2005
                  • 80

                  #9
                  Nu med forum - http://www.brackvattensakvariet.tk
                  http://www.brackvattensakvariet.se

                  Kommentar

                  • Tomasai
                    • February 2007
                    • 14

                    #10
                    knight goby

                    Hej alla,

                    Lite ny här. Mediabrus, kunde inte låta bli att bli jäkligt nyfiken när du sa att du hade knightgobys. Är nyfiken på gobies generellt och synnerligen knightgobyn om den ser ut som detta:



                    Är din lika snygg och vackert vit (med svarta prickar) som på bilden? Eller har det med substratet, flytväxter och ljuset att göra hur vita man får dem? Gör man en googlesökning ser den ju definitivt mer grå ut.

                    Fler frågor: Är den aggressiv? Tar den mindre fisk, isf hur smått? Biter den fenor? Har läst att den kan bli ca 7cm, stämmer det? Ser inte ut som denna art är bottenlevande som en del andra små gobies man ser i affärerna, mitten eller vid ytan? Du är ju bräckvattenfantast, men jag vet att många goby-arter inte bara klarar utan även lever i de mest varierande saltnivåer dvs från 0 - "vad det nu är %". Hur kinkig är knightgobyn?

                    Många frågor där, jag är tacksam för de svar jag får, men fokusera gärna på sånt jag inte riktigt kan hitta svar på själv i första hand.

                    Ha det,

                    Tomas

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      • October 2005
                      • 80

                      #11
                      Mina två kan se ut som den på bilden och då är de riktigt snygga. Ibland kan de vara lite grönskimrande också. Dock råkade de bli offer för kulfiskarna som tidigare gick i samma akvarium och höll på att stryka med båda två. Hittade dem på botten, så gott som livlösa. Den ena hade stora bitmärken på båda sidorna av kroppen. De har gått i ett eget litet kar under ett par veckor och igårkväll släppte jag tillbaka dem i det nu kulfiskfria karet. De har återhämtat sig ganska bra men är fortfarande lite grå. De har otroligt snygga fenor, speciellt när de hålls utspända och så är även kroppsteckningen fin. Ganska rubust kropp, typisk goby sådär. Jag skulle tro att att sju centimeter är vad de blir. Mina är väl fem nu ungefär.

                      Jag har bara haft dem i några månader så jag kan inte uttala mig så mycket mer än det som går att läsa sig till i beskrivningar. Min uppfattning är att de är otroligt charmiga, ganska små gobider som till största delen befinner sig i bottennivå, men det händer relativt ofta att man hittar dem fastsittande på rutorna i alla nivåer. Jag har barar ca 30 cm vattenstånd kanskejag ska inflika. Jag matar mina fiskar i det karet med fryst artemia och räkor samt Tetra Diskus och de äter med glädje vad som bjuds. Jag har inga mindre fiskar i karet men jag har svårt att tänka mig att de äter småfisk. Det skulle vara ett och annat yngel som kommer i deras väg. De är inte några snabbsimmare precis utan lullar på i sin egen takt, nästan hoppar från sten till sten, sitter fast med sugkoppen ett tag inan de flyttar sig igen. Salthalten har jag haft mellan 1.004 och 1.006. Det är nog bra, de kan klara sig med lägre också, kanske rentav helt sött. Men detta är inget som jag tar på mitt ansvar att det är nyttigt för dem. Någonstans mellan 1.002 och 1.006 tror jag är det bästa.

                      Kanske inget nytt för dig, men lite information i alla fall. Kan ju alltid komplettera senare.
                      http://www.brackvattensakvariet.se

                      Kommentar

                      • Tomasai
                        • February 2007
                        • 14

                        #12
                        Tack

                        Det du berättade där avskräckte inte från ett köp direkt! Vet ngn affärer i Stockholmstrakten som håller knightgoby? (Då mediabrus inte verkar vara härifrån.) Vilka priser pratar vi om, ngn som vet?

                        Mediabrus, ett sista par frågor angående gobies:

                        Vilken goby skulle du rekommendera om jag vill ha en trevlig och gärna färgglad goby som skall vi säga max bli ca 7cm? Gärna att hanarna har lite fina teckningar när de flörtar också förstås. Har för mig att det finns arter som äter alger (stiphodon??? eller ngt sånt) ... De borde likna såna där klippödlor i madagaskar som äter från algerna, ngn sån du har koll på?

                        Aja, tack igen och lycka till med sajten!

                        Tomas

                        Kommentar

                        • mediabrus
                          • October 2005
                          • 80

                          #13
                          Stiphodon elegans (det finns även flera andra stiphodon-arter) äter alger. De ser ganska coola ut med sin långsträckta kropp. Här i Umeå ligger de på 120 kronor. Knightgobyn ligger på 60. Vet inte hur det är söderut, men kan tänka mig att det är billigare.
                          http://www.brackvattensakvariet.se

                          Kommentar

                          • Tomasai
                            • February 2007
                            • 14

                            #14
                            Tack för alla svar Mediabrus.

                            Kommentar

                            • mediabrus
                              • October 2005
                              • 80

                              #15
                              Kan ju inflika att "Riddaren" är ganske vek av sig. I alla fall i sällskap med Mogurnda och kulfisk. Nu har jag flyttat om i karen så att riddarna går i 65-liters med ett par humlor och en Mastacembelus circumcinctus. Fig 8-kulorna har gått tillbaka till 290 med sprutfisk (T. microlepis), Mastacembelus armatus och Mogurnda mogurna.
                              http://www.brackvattensakvariet.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...