R.I.P kan jag göra något nästa vända?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mff
    • January 2006
    • 91

    #16
    Triana!
    Jag måste bara säga följande:P.barbarus (blå ryggfena)kallades tidigare P.papilio. den e från västafrika och blir 25cm. Jag har själv haft så stora - de stannar inte vid 15cm! Jag har även vid två tillfällen rest omkring o studerat fiskarna på plats vid mangroven i Gambia samt under tre år arbetat i en ansedd akvarieaffär så jag vet bestämt vad jag talar om.
    Mina barbarus på 25cm åt upp krabbor, det stämmer, men jag uppfattade det som att tjejen som ställde frågan här ville ha septemradiatus o dessa stannar vid decimetern. Jag har själv septemradiatus tillsammans med krabbor utan problem, det har helt och hållet med storleken på djuren att göra!

    Kommentar

    • zirkonxenia
      • January 2006
      • 42

      #17
      Jasså. Dom blir så stora ändå. Nåja det är inget att göra åt. Jag får helt enkelt fixa större när det blir dax.

      Jag är medveten om att de är rovdjur och kan bli aggresiva och blir dom det får jag helt enkelt börja mata med min matningspincett eller göra som jag gjort idag, lägga ut matbitar lite varstans både på land och vattnet. Då får dom ju dessutom lite att göra.

      Jag köpte mina som barbarus men jag har nu fått se den enas ryggfena och den är orangeröd längst upp i en smal rand längs hela fenan. De främre fenorna (armarna) är blå och han (gissning) har neonblå prickar kring munnen (det har även den andra).

      Den mindre har väldigt lite färg och har inte visat mig ryggfenan än men jag ser en rödorange topp på den främre biten av ryggfenan när den är ihopvikt.

      Betyder detta att jag har åtmintone en septembarius?

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #18
        Ursprungligen postat av mff
        Triana!
        Jag måste bara säga följande:P.barbarus (blå ryggfena)kallades tidigare P.papilio. den e från västafrika och blir 25cm. Jag har själv haft så stora - de stannar inte vid 15cm! Jag har även vid två tillfällen rest omkring o studerat fiskarna på plats vid mangroven i Gambia samt under tre år arbetat i en ansedd akvarieaffär så jag vet bestämt vad jag talar om.
        Mina barbarus på 25cm åt upp krabbor, det stämmer, men jag uppfattade det som att tjejen som ställde frågan här ville ha septemradiatus o dessa stannar vid decimetern. Jag har själv septemradiatus tillsammans med krabbor utan problem, det har helt och hållet med storleken på djuren att göra!
        jaha.. jaha... det är en god fråga.. jag har en vän som har jobbat på aquaria vattenmuseeum+haft olika typer av slamkrypare i fjorton år, han är besatt, men kanske blandade han ihop arterna när vi talades vid senast.. han säger nämligen 15 cm.. men jag börjar tvivla själv.. min är ganska stor nu. och när jag noga studerar formen på hans kind emot en bild jag tagit på en jätte så är likheten tillfreställande korrekt. Jag stiger tillbaka, jo, 25 cms bestar blir de nog.

        Jag göder min baby ordentlligt nu och hoppas att han ska bli en jätte eftersom akvariet är avsett för tre st 25 cms barbarusar... men han dödade sina kompisar... Jag vet inte riktigt själv längre.. alla böcker säger så konstiga saker och blandar ihop arterna att jag litade på min vän.. men, han håller ju mest konstiga arter och försöker få dem att föröka sig, han lär ha blandat ihop det.

        jo.. jag har haft septembradiatus också.. de är ju mindre.. det vet jag.. men min kamrat har haft mangrovekrabbor med sina.. de blev middag tillslut.. fiskarna var fler än krabborna..

        Kommentar

        • mff
          • January 2006
          • 91

          #19
          Jag håller med om att det är förvirrande, infon om slamkryparna. Jag var själv övertygad om att barbarus blev 15 cm men för några år sen yrade jag omkring inne på Malmö museum och fick där se groteskt stora barbarus. Jag misstänkte att det var någon periophthalmodon freycineti eller schlosseri, de kan bli 35 cm och räknas till de största. Dock såg jag ju att dessa såg ut som barbarus och mycket riktigt, personalen intygade att det var barbarus. De största var mellan 10 - 14 år gamla. Jag har sen haft barbarus och efter tre-fyra år var de uppe i 23-25 cm o de slukade ganska stora mangrovekrabbor.
          Aquaria på Djurgår´n har en kul bräckvattensdamm där man brukar kunna se barbarus, sist jag var där såg jag dock inga.....

          Kommentar

          Arbetssätt...