Gibbiceps (segelfenspleco)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    Gibbiceps (segelfenspleco)

    Hejsan alla.

    Jag är i färd att avveckla mitt akvarium och har nu några frågor.
    Jag är ägare av en Gibbiceps som är ca. 12 cm (en hane tror jag det är för ryggfenan är STOR) frågan är nu hur mycket (eller lite) ska man begära för en Gibbiceps vid en försäljning?? Vad kostar dom i zoobutiker?? Jag har oxå en (vad jag har förstått) ganska ovanlig mal L071 (hona tror jag då den saknar "skägg") som är ca 10cm, vad kan man begära för en sådan???
    Senast redigerad av Morgan71; 08 June 2009, 10:35.
    Alla är vi yngel i början.....
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    #2
    Ursprungligen postat av Morgan71
    Hejsan alla.

    Jag är i färd att avveckla mitt akvarium och har nu några frågor.
    Jag är ägare av en Gibbiceps som är ca. 12 cm (en hane tror jag det är för ryggfenan är STOR) frågan är nu hur mycket (eller lite) ska man begära för en Gibbiceps vid en försäljning?? Vad kostar dom i zoobutiker?? Jag har oxå en (vad jag har förstått) ganska ovanlig mal L071 (hona tror jag då den saknar "skägg") som är ca 10cm, vad kan man begära för en sådan???
    Ingen som har någon idé??
    Alla är vi yngel i början.....

    Kommentar

    • Tootikki
      • April 2008
      • 11

      #3
      När vi köpte vår gibbi var den ca 15 cm och vi gav 250 kronor för den i djuraffären, alltid svårt att veta vad man ska begära vid försäljning men en 150-200 tycker jag är ganska rimligt i alla fall.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Svårt att säga, men eftersom de stora inte passar i små akvarium och dessutom är sämre algätare så är nog efterfrågan minimal.

        Tror att det är svårt att ens få sålt den - kanske kan du buta mot lite foder eller något sådant.

        När vi köpte vår gibbi var den ca 15 cm och vi gav 250 kronor för den i djuraffären, alltid svårt att veta vad man ska begära vid försäljning men en 150-200 tycker jag är ganska rimligt i alla fall.
        Om en affär sålde en mal för 250 spänn som de hade köpt in för 150-200 spänn så vore det en riktigt usel affär för den affären. En sådan affär blir nog inte gammal.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tootikki
          • April 2008
          • 11

          #5
          Om jag inte minns helt fel hade djuraffären fått in malen gratis då den tidigare ägaren tyckt att den blivit för stor. Men tråkigt nog blev affären nedlagd i alla fall. Det var riktigt synd eftersom de hade ett stort utbud och verkade sköta om sina djur mycket bra.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Jag har nog ett tiotal 30-50 cm pjäser De flesta har jag fått av fiskfolk som blivit jätteglada över att någon förbarmat sig över dem.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • keen-eyed
              • January 2009
              • 409

              #7
              Ursprungligen postat av Morgan71
              Hejsan alla.

              Jag är i färd att avveckla mitt akvarium och har nu några frågor.
              Jag är ägare av en Gibbiceps som är ca. 12 cm (en hane tror jag det är för ryggfenan är STOR) frågan är nu hur mycket (eller lite) ska man begära för en Gibbiceps vid en försäljning?? Vad kostar dom i zoobutiker?? Jag har oxå en (vad jag har förstått) ganska ovanlig mal L071 (hona tror jag då den saknar "skägg") som är ca 10cm, vad kan man begära för en sådan???

              Om jag inte minns fel så köpte vi honom för 195kr, du var ju med. Han var ju iaf 10cm då.
              &

              Kommentar

              • Morgan71
                • November 2007
                • 114

                #8
                Okej då vet jag.

                Någon som har ett hum om vad man kan begära för ett "möbelakvarium" (Juwel Panorama 100) 170l. med BTN slimline, en hyfsat stor mangrowerot (stavning?), div.stenar, filter, värmare och ett gäng fiskar (bla. 1 Gibbiceps, 15 kardinaltetror, 2 glasmalar, 3 platy mm. mm) i bra skick.
                Alla är vi yngel i början.....

                Kommentar

                • Morgan71
                  • November 2007
                  • 114

                  #9
                  Ursprungligen postat av keen-eyed
                  Om jag inte minns fel så köpte vi honom för 195kr, du var ju med. Han var ju iaf 10cm då.
                  Hmm, minnet är väl inte så bra på en "gammal gubbe"
                  Alla är vi yngel i början.....

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av Morgan71
                    Okej då vet jag.

                    Någon som har ett hum om vad man kan begära för ett "möbelakvarium" (Juwel Panorama 100) 170l. med BTN slimline, en hyfsat stor mangrowerot (stavning?), div.stenar, filter, värmare och ett gäng fiskar (bla. 1 Gibbiceps, 15 kardinaltetror, 2 glasmalar, 3 platy mm. mm) i bra skick.
                    Beroende på ålder o om garanti finns kvar, mellan 2000-3000:- Kanske nåt mer om din slimline är attraktiv.

                    Kommentar

                    • keen-eyed
                      • January 2009
                      • 409

                      #11
                      Ursprungligen postat av Morgan71
                      Okej då vet jag.

                      Någon som har ett hum om vad man kan begära för ett "möbelakvarium" (Juwel Panorama 100) 170l. med BTN slimline, en hyfsat stor mangrowerot (stavning?), div.stenar, filter, värmare och ett gäng fiskar (bla. 1 Gibbiceps, 15 kardinaltetror, 2 glasmalar, 3 platy mm. mm) i bra skick.
                      Tror att roten är en Red Moor Wood om jag inte minns fel. Var ju med när du köpte denoch har även köpt en likadan själv.
                      &

                      Kommentar

                      Arbetssätt...