Vet inte vad det är för mal jag har? :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Missen
    • February 2008
    • 20

    Vet inte vad det är för mal jag har? :O

    Har haft akvarium (nybörjarnivå) omkring mig i hela min uppväxt. Nu har jag skaffat mig ett 330l kar och blivit riktigt biten Vet dock inte vad det är för sugmalar jag har. Har för mig att den kallas drakmal, väldigt vanlig nybörjar mal, tror jag i alla fall. Är brun med lätt ring/leopardmönster, inte allt för tydligt. Har blädrat igenom artbeskrivningen men kan inte säga exakt vilken det är.

    Vill också passa på o tacka alla kundiga och underbara personer som gör den här sidan så grym som den är! Hade massa frågor och genom o läsa flera trådar i forumet har jag fått svar på de flesta.

    Frida
    Missen

    330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns några sorter att välja mellan, men den är antagligen någon av dessa:
    Ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
    Gibbiceps: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
    "Pleco": http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Missen
      • February 2008
      • 20

      #3
      nej ingen av dem :/ Mönstret är inte så tydligt, ser enfärgade ut om man inte ser nära, de har som taggar längs sidorna och på ryggfenans toppar. Är svårt att förklara.
      Missen

      330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En bild kanske?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Missen
          • February 2008
          • 20

          #5
          Nu har jag anmält mig som goldmedlem, så snart det är klart ska jag ladda upp en bild
          Missen

          330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då väntar vi med spänning!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Arctic
              • March 2009
              • 281

              #7
              så länge du väntar kan du ju faktiskt ladda upp en bild gratis på http://www.imageshack.us/ och sen bara länka

              Kommentar

              • Missen
                • February 2008
                • 20

                #8
                Ursprungligen postat av Arctic
                så länge du väntar kan du ju faktiskt ladda upp en bild gratis på http://www.imageshack.us/ och sen bara länka
                Tack för tipset!

                Nu kommer två bilder på mina malar.

                De är ena riktiga bråkstakar, tror de är av samma kön, antagligen hanar? De river upp alla växter, och den ena verkar olycklig. Jag kanske borde lämna bort en av dem.
                Bifogade filer
                Missen

                330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  vanlig pleco.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Någon form av pleco, kan inte säga L-numret. Men dessa blir tjuriga som f*n ju större de blir. Om du har många gömställen i form av grottor så kanske det fungerar med två. Jag gjorde mig dock av med alla mina plecos då den största var le mot diskus och de jämn like hela dagarna.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Missen
                      • February 2008
                      • 20

                      #11
                      Tack för svar!

                      Jag har mest växter och nga rötter, en rot som de båda gillar o gömma sig i. Kanske ska göra mig av med båda eftersom de inte "jobbar" så mkt, skitar mest ner och köpa fler randiga otocinclus, de jobbar så man tror de ska få en hjärtattack.
                      Missen

                      330l - 4 Scalarer, 6 Sorgmanteltetror, 3 Randiga otocinclus, 2 Sugmalar, 22 Kardinaltetror

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Ursprungligen postat av Missen
                        Tack för svar!

                        Jag har mest växter och nga rötter, en rot som de båda gillar o gömma sig i. Kanske ska göra mig av med båda eftersom de inte "jobbar" så mkt, skitar mest ner och köpa fler randiga otocinclus, de jobbar så man tror de ska få en hjärtattack.
                        Nä, inte är de effektiva när de kommer över 10cm. Mer sura, truliga och allmänt skitgrisar. De brukar ge sig på växter med om man har otur. Mina slaktade mina växter på 1 natt. Var bara en grön sörja när jag tände på morgonen.
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...