Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth G
    • March 2009
    • 12

    Ancistrusyngel

    Hej! Är ganska ny på det här med akvarium och fiskar. Nu har visar det sig att min ancistrushane ligger och vaktar rom, ägg eller vad det heter. Kul! Men jag undrar: kan ynglen gå kvar i mitt stora kar eller måste de flyttas över. Har nu: guramis, guppy, svart neontetra, kardinaltetra och praktbotia i det stora. Ska ynglen ha någon speciell föda? Hur lång tid tar det innan de "kläcks". Han har legat och vaktat i sju dgr nu tror jag. Någon som kan hjälpa mig?
    Mvh
    Kenneth
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    #2
    Ancistrusyngel är pytte när de kommer ut! Men hurra vad kul!
    Du vill hitta ett litet foder som sjunker till botten, jag kommer inte på något ur huvudet, men tror inte det ska vara jättesvårt att dra upp yngel av vanlig ancistrus.

    Guramis och tetror kan nog klippa några yngel. Men såvida du inte vill att alla ska överleva tycker jag nog du kan låta dem gå i karet ändå. Det blir lätt ett överflöd av ancistrusyngel när de väl har börjat leka.

    Kommentar

    • Black-Dragon
      • February 2008
      • 65

      #3
      flåt att jag snor tråden, men jag har oxå en hane som ligger o vaktar på romen. detta é andra laddningen med rom & den första kläcktes & blev jätte bra. Men tyvärr så blev ALLA yngel uppätna av våra prakt botior (antar jag) för dom é jätte glupska.
      så denna gången vill jag ha kvar en del yngel & funderar därför på att flytta över hela romkakan till ett yngelkar som vi har. romen sitter fint fast på ett slott, som går enkelt att flytta. så min fråga é,
      är det ok att flytta romen? & i sånna fall é det nått speciellt jag ska tänka på?
      Funderar även på om hanen blir sur & inte vill leka mer i det slottet om jag liksom stör hans framtida lek på nått sätt. har naturligtvis tänkt att sätt tillbaks slottet när ynglena é kläckta.
      Senast redigerad av Black-Dragon; 11 June 2009, 18:33.

      Kommentar

      • Linan
        • May 2004
        • 89

        #4
        Ursprungligen postat av Black-Dragon
        flåt att jag snor tråden, men jag har oxå en hane som ligger o vaktar på romen. detta é andra laddningen med rom & den första kläcktes & blev jätte bra. Men tyvärr så blev ALLA yngel uppätna av våra prakt botior (antar jag) för dom é jätte glupska.
        så denna gången vill jag ha kvar en del yngel & funderar därför på att flytta över hela romkakan till ett yngelkar som vi har. romen sitter fint fast på ett slott, som går enkelt att flytta. så min fråga é,
        är det ok att flytta romen? & i sånna fall é det nått speciellt jag ska tänka på?
        Funderar även på om hanen blir sur & inte vill leka mer i det slottet om jag liksom stör hans framtida lek på nått sätt. har naturligtvis tänkt att sätt tillbaks slottet när ynglena é kläckta.
        tänk på att ta vatten från det befintliga akvariet och fyll upp yngelkaret med. ta sedan en bytta eller liknande och ställ ner slottet däri och lyft upp allt och ställ ner i yngelkaret, då slipper du utsätta äggen för luften om du bara lyfter upp den annars.

        sen tror jag att det är viktigt att du syresätter vattnet ordentligt, sätt i en syrepump eller mindre filterpump. mata rikligt med gurka, broccoli, sallad, fodertabletter och frysta skalade ärtor tex.

        lycka till!

        Kommentar

        • Black-Dragon
          • February 2008
          • 65

          #5
          tack så mycket, tipset med byttan va ju bra. men jag har redan ett fungerande yngelkar med små svärdbärare + räkor i. som jag hade tänkt att flytta slottet till. läste i en annan tråd att det kan va bra att rikta pumpen mot romen så att dom får lite svalka som dom egentligen skulle fått från hanen. vad tror du om att få dom att leka igen trotts att grottan vart borta i ett par veckor?

          Kommentar

          • keen-eyed
            • January 2009
            • 409

            #6
            Jag fick mina att leka igen efter att grottan varit borta i ca. 2v. La den bara på exakt samma ställe igen och de lekte några veckor senare igen.
            &

            Kommentar

            • Black-Dragon
              • February 2008
              • 65

              #7
              tack, så mycket för det svaret

              Kommentar

              • Linan
                • May 2004
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Black-Dragon
                tack så mycket, tipset med byttan va ju bra. men jag har redan ett fungerande yngelkar med små svärdbärare + räkor i. som jag hade tänkt att flytta slottet till. läste i en annan tråd att det kan va bra att rikta pumpen mot romen så att dom får lite svalka som dom egentligen skulle fått från hanen. vad tror du om att få dom att leka igen trotts att grottan vart borta i ett par veckor?
                alltså, byttan tar du ju sedan bort, den fungerar bara som en transport till yngelkaret!

                blir nog inga problem att få dem att leka igen, har de en gång hittat ett bra ställe så börjar de om ganska snart igen.

                Kommentar

                • Black-Dragon
                  • February 2008
                  • 65

                  #9
                  man kanske rent utav ska flytta med hannen, så han kan fläkta vidare i yngelkaret,
                  har nämligen lite svårt att få pumpen att fläkta på slottet.

                  Kommentar

                  • Black-Dragon
                    • February 2008
                    • 65

                    #10
                    Nu gjorde jag så, flyttade med pappa mal, så får vi se vad som händer hoppas det går bra

                    Kommentar

                    Arbetssätt...