Ancistrusmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eleeeena
    • April 2009
    • 4

    Ancistrusmal

    Köpte två stycken Ancistrus malar för en tid sen på ungefär 4-5 cm långa från en djur affär i stan och efter tre dagar så dog båda två, gjorde allt som man skall göra. och nu för en vecka sen köpte ja två till och händer samma sak där. ingen annan fisk ha dött i akvariet.. vad gör ja för fel?

    Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Elena
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    unga ancistrus är känsliga för nitrit. vad har du för värden i karet?

    edit: o hur länge har karet varit igång, storlek, antal fisk, pump etc
    Senast redigerad av smurfmats; 21 April 2009, 11:51.
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • eleeeena
      • April 2009
      • 4

      #3
      mätt värdena och alla va bra va inget nitrit alls. trodde de nämligen oxå innan
      Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Elena

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #4
        Har du några andra malar i karet?
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • eleeeena
          • April 2009
          • 4

          #5
          ha två andra malar som stor trivs
          Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Elena

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            och svaren på de andra frågorna jag ställde i första inlägget?
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              #7
              Ursprungligen postat av eleeeena
              ha två andra malar som stor trivs

              Vad för några?

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • ZZulan
                • December 2008
                • 144

                #8
                Hur stora är dom? Jag köpte 3 stycken guldancistrus för 180kr styck igår. Lade in dom i akvariumet och det blev en vild jakt, i stort sett alla mina fiskar jagade den, men papegojorna var värst. Jag tror de åt upp en, de andra ligger under pumpen och ser medtagna ut. Tror var för små, det kostiga är att jag har hongi och golden yngel som är mycket mindre som simmar runt i karet utan att bli störda vilket gjorde att jag trode det skulle vara ok. Med andra ord, dina fiskar kanske stressar ihjäl dom?

                Kommentar

                • keen-eyed
                  • January 2009
                  • 409

                  #9
                  Precis som ZZulan säger så tror jag att det kan vara så att de blir ihjäl stressade. Har själv råkat ut för det några gånger då de andra fiskarna stressat ihjäl 3st av mina då nyköpta Panaquer.
                  &

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    #10
                    Ursprungligen postat av ZZulan
                    Hur stora är dom? Jag köpte 3 stycken guldancistrus för 180kr styck igår. Lade in dom i akvariumet och det blev en vild jakt, i stort sett alla mina fiskar jagade den, men papegojorna var värst. Jag tror de åt upp en, de andra ligger under pumpen och ser medtagna ut. Tror var för små, det kostiga är att jag har hongi och golden yngel som är mycket mindre som simmar runt i karet utan att bli störda vilket gjorde att jag trode det skulle vara ok. Med andra ord, dina fiskar kanske stressar ihjäl dom?

                    Off-topic, men vilket j-a överpris!
                    Köpte min vuxna guldhona för 75:-, då var hon dessutom romfylld och redo för lek med första bästa hane...

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #11
                      Guld ancistrus blir enligt vad jag fåt terfara lättare ihjälstressade då de ses tydligar eav de andra fiskarna. Vidare kan det eventuellt hjälpa dem att möta de andra fiskarna en och en, om du nu har ett extra akvarium, annars kan du prova flytta runt din inredning innan du placerar i dem så att eventuella revir upphör och de andra fiskarna då får tjivas lite med varandra och inte bara med de nya invånarna.
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Skulle sätta en peng på syrebrist på botten. Har man det så får man dessutom lätt dåligt vatten. Dom gillar inte heller att komma från låg nitrathalt rätt ner i hög nitrathalt.

                        Så gör ett par stora vattenbyte och försök rikta pumparna så att det bildas en liten ström över botten.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • eleeeena
                          • April 2009
                          • 4

                          #13
                          karet är 60 liter med några st neontertor o tre guppys och två pansarmalar och två pandamalar .. ha varit igång cirka en månad nu . och pumpen är en fluval 1..
                          Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Elena

                          Kommentar

                          • ZZulan
                            • December 2008
                            • 144

                            #14
                            Ursprungligen postat av HenkeP
                            Off-topic, men vilket j-a överpris!
                            Köpte min vuxna guldhona för 75:-, då var hon dessutom romfylld och redo för lek med första bästa hane...
                            Jo, jag förstod det. Men jag letade efter just guldancistrus och hittade inga i 3 affärer, de hade i den 4e, men det kostade därefter.

                            Kommentar

                            • Papegoj Moi
                              • March 2011
                              • 171

                              #15
                              Hej

                              Jag har en Guld ancistrus mal , om dem heter så. Annars brukar jag kalla dem för Albino Mal.
                              Men nu ska jag komma till saken.

                              Han en Guld ancistrus mal, tillsammans med 1 papegojciklid, och en vanlig mal i ett 60 liters akvarium.
                              Har gråtta i akvariumet. Min Guld ancistrus mal har varit där i ca en vecka nu utan att röra sig. Men jag har lyft ca 2 gånger på gråttan och då har han rört sig lite. Han ligger i ett ganska trångt utrymme i gråttan.
                              Har haft honom i ca 4 månader.
                              Kan det bero på att han är rädd för papegojcikliden ??

                              Tacksam för svar Mvh Papegoj Moi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...