heteropneustes fossilis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barbie
    • March 2009
    • 22

    heteropneustes fossilis?

    Hejsan, jag har precis skaffat mig mitt första akvarium som jag fick utav min pojkvän. Jag är inte så mycket för guldfiskar och andra "fina" fiskar. Så jag skaffade mig en Paroon haj och en slags mal-ål vid namn heteropneustes fossilis.. Jag undrar om det är nån som vet nånting mer om den här underliga figuren. Jag vet att den är giftig, men hur stor blir den? Och är det något speciellt jag måste tänka på? Samma sak gäller hajen, är inte så kunnig på fiskar och vill inte att dom ska må dåligt, just nu är det mal-ålen som är boss i akvariumet, han jagar hajen, men han verkar inte ta någon skada utav det, inga märken och han verkar inte alls stressad, vilket jag läst att hajarna kan vara. Men min är kolugn och simmar bara runt runt, det tycker jag iallafall verkar positivt (:
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Tror du du skulle kunnaplåta några bilder på dem? Tror jag har haft något liknande när jag köpte ett akvarie.

    Såhär såg mina ut: http://abbee.bilddagboken.se/p/show....3&directlink=1

    Kommentar

    • Barbie
      • March 2009
      • 22

      #3
      http://legosexuell.bilddagboken.se/p...id=347328796#0 Mina (:

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Enligt zoopets artbeskrivning blir fossilmalen 40 cm, är ganska aggressiv, nattaktiv, och ska hållas med större fiskar på minst 15 cm.

        Paroonhajen är ytterst olämplig som akvariefisk, eftersom den blir ett par meter lång, och om jag har förstått rätt är den aktiv och tämligen lättstressad. Den behöver mer utrymme än "normala" akvarister kan tillhandahålla.

        Förstår om guldfiskar kanske inte lockar, men om man vill ha fiskar som är mer lämpliga i akvarier än ovan nämnda "monster", och som dessutom har större schans att hålla ens intresse levande mer än några år (när man tröttnat på parooner som växer ur akvariet, stressar sönder sig, och äter alla fiskar i akvariet, och som är svåra att bli av med), så är nog ciklider bättre val. De finns i stort antal olika färger, former, storlekar, och beteenden, men de har alla gemensamt att de är intressanta att studera
        Senast redigerad av Shepard; 25 March 2009, 20:19.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Barbie
          • March 2009
          • 22

          #5
          Min fossils är aktiv hela tiden, vilken jag tycker är kul
          Hajen verkar inte alls stressad faktiskt, han är lugn och simmar sakta runt runt. Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L.. Jag kommer lämna iväg honom/henne sen till furuviksparken, dom har ett speciellt ställe där för bla. Hajar och andra "monster". Min pojkvän har 2 stora oscars, men dom smutsar ju ner så otroligt mycket!

          Och du, ska fossils ha en "bula" på undersidan av magen? Blev lite rädd när jag köpte den.. Trodde den skulle lägga ägg ^^

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Barbie
            Min pojkvän har 2 stora oscars, men dom smutsar ju ner så otroligt mycket!

            Och du, ska fossils ha en "bula" på undersidan av magen? Blev lite rädd när jag köpte den.. Trodde den skulle lägga ägg ^^
            Ja, men påfåglar är rätt extrema, finns gott om mindre ciklider som inte smutsar ner

            Ja, det är nog rätt vanligt att de har "bulor" på magen, dels för att de nog äter (och förmodligen skiter) som hästar, och malhonor har en tendens att vara runda om magen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Barbie
              • March 2009
              • 22

              #7
              Nått annat speciellt man måste tänka på? Just nu ger jag dom röda mygglarver och slänger i nån räka då och då, borde jag mata malen med nått annat?

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ursprungligen postat av Barbie
                Hajen verkar inte alls stressad faktiskt, han är lugn och simmar sakta runt runt. Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L.. Jag kommer lämna iväg honom/henne sen till furuviksparken, dom har ett speciellt ställe där för bla. Hajar och andra "monster".
                Var har Furuviksparken det stället någonstans?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • HenkeP
                  • January 2009
                  • 886

                  #9
                  Ursprungligen postat av Barbie
                  Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L..
                  Hade det då inte varit bättre att låta handlaren ha kvar allihop, för om ingen köper, så kommer dom ju ganska snart växa ur hans akvarium, och visst, då kanske dom "offras", men handlaren kanske inte tar in dom igen?

                  Ursprungligen postat av Barbie
                  Nått annat speciellt man måste tänka på? Just nu ger jag dom röda mygglarver och slänger i nån räka då och då, borde jag mata malen med nått annat?
                  Röda mygglarver borde du nog sluta med, gör en sökning här på forumet så får du ganska omgående svar på varför.. Dom är tydligen ganska allergiframkallande..

                  Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                  Kommentar

                  • Barbie
                    • March 2009
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Var har Furuviksparken det stället någonstans?
                    Där dom har akvariet, dom har sköldpaddor, hajar, krokodiler, ormar, osv.

                    Kommentar

                    • Barbie
                      • March 2009
                      • 22

                      #11
                      Ursprungligen postat av HenkeP
                      Hade det då inte varit bättre att låta handlaren ha kvar allihop, för om ingen köper, så kommer dom ju ganska snart växa ur hans akvarium, och visst, då kanske dom "offras", men handlaren kanske inte tar in dom igen?
                      Röda mygglarver borde du nog sluta med, gör en sökning här på forumet så får du ganska omgående svar på varför.. Dom är tydligen ganska allergiframkallande..
                      Dom tar in nya hela tiden, och dom verkar faktiskt inte vara särskilt kunniga överhuvudtaget. Har slutat med mygglarverna nu, matar dom med fisk och räkor

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Och du vet att de kommer att ta just din haj när den vuxit ur din burk?
                        Hur stort akvarium har du?
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Barbie
                          • March 2009
                          • 22

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Och du vet att de kommer att ta just din haj när den vuxit ur din burk?
                          Hur stort akvarium har du?
                          Jag känner folk som jobbar där, har pratat med dom.
                          Jag har bara 100L, men pojkvännen har 600L, så flyttar över den dit om nån månad

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Ursprungligen postat av Barbie
                            Där dom har akvariet, dom har sköldpaddor, hajar, krokodiler, ormar, osv.
                            Menar du inne i Tropikhuset i det akvariet därinne som det varit svensk fisk i?
                            Eller om något annat hur stort är det och står det så vanligt folk kan se såna "monsterfiskar"?
                            Senast redigerad av eriahl; 31 March 2009, 01:38.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Barbie
                              • March 2009
                              • 22

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Menar du akvariet därinne som det varit svensk fisk i?
                              Eller om något annat hur stort är det och står det så vanligt folk kan se såna "monsterfiskar"?
                              Nej nej, dom har nytt där i år! Du borde åka och kolla (:
                              Ja, det kommer finnas där så folk kan kolla.
                              Alternativ B är fjärranhöjderbadet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...