bra mal till malawi kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    bra mal till malawi kar

    Har just nu bara 4 st siamesiska algätare i mitt 240 liters kar :P
    vet alldeles för lite.

    Får brunalger (tror jag det är) på rutan hur fort som helst dom verkar inte äta det. Samt att vattenytan blir hur tjock som helst av alger, tog papper igår och säg upp mer och det var grönt.

    vad kan jag har för malar?

    ansictrus trivs dom verkligen hos dom firrarna, med det ph:t och allt? samt inredningen, dom gillar ju mer rötter och så och det har ju inte jag i. Bara sten och lavasten, kalkgrus, lite växter.

    Vad kan man ha annars som är bra?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Om vattenytan blir "hur tjock som helst" av alger hjälper inga algätare utan du har för dålig ytvattencirkulation. Vad har du för filter, pump ?
    Ancistrus är så anpassade att de trivs hos Malawiciklider.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Myzan___
      • January 2009
      • 156

      #3
      annars finns det en annan mal som min kille hade i sitt ciklidakvarium, kallad "vanlig algätare" den är formad som en pinne med vad jag tycker ser ut som ett svart streck längs med hela på sidan, å sen lite gröna mönster över ryggen.. den ä lite aggresivare å verkar trivas med cikliderna=)
      // Myzan___

      frågar man inget får man heller inget veta

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        pinne? är det inte en grenmal då? har hört den ska vara väldigt känslig och gräver grenar och rötter
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Myzan___
          • January 2009
          • 156

          #5
          nej det är ingen grenmal tyvärr har jag inget latinskt namn på den men den ska tydligen bara heta vanliga algätare.. men frågar man i en djur/fiskbutik brukar de veta direkt vilken man menar..
          // Myzan___

          frågar man inget får man heller inget veta

          Kommentar

          • Myzan___
            • January 2009
            • 156

            #6
            den är lite tuffare och klarar lätt av ciklider=)
            // Myzan___

            frågar man inget får man heller inget veta

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #7
              Pansarmalar har vi haft med ciklider funkar utmärkt och en massa L-malar

              Kommentar

              • Myzan___
                • January 2009
                • 156

                #8
                har idag hittat det latinska namnet på malen =) "gyrinocheilus aymonieri"det är en riktig tuffin som ja kan rekommendera, men i mitt sällsjkaps akvarium har jag 2 st som går me neontetror å guppy å den har inte gett sej på dem =)
                // Myzan___

                frågar man inget får man heller inget veta

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Om du redan har siamesisk algätare och du har den äkta varan så har du redan den bästa algätare du kan ha.

                  Ancistrus passar alldeles utmärkt med Malawi, men tänk på att dom gärna vill ha nå'n rot att gnaga på.

                  Pansarmal är inget bra val om det är algätare du vill ha eftersom dom inte äter alger.

                  Vanlig algätare eller Kinesisk algätare kanske kan fungera som liten, men blir som större helt ointresserad av alger och dessutom ganska grinig, dessutom blir den mycket större än den siamesiska algätaren.

                  Men som Guy skriver att algerna på ytan lär du inte bli av med vilken algätare du än väljer.
                  Det är troligtvis cyano och där är det balans i akvariet du måste få till.
                  Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 03 March 2009, 19:21.
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  Arbetssätt...