ansictrus lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #16
    Med tätare vattenbyten så kan du lätt öka på matningen till dem. Skämma bort dem med algtabletter och färsk gurka lite oftare, det uppskattas av mina ancistrusar iaf. Det i samband med kallare vatten känns som en bra utgång.

    Kommentar

    • Myzan___
      • January 2009
      • 156

      #17
      heheh mina lägger nya ägg me en tre veckors cykel.. så precis han har viftat klart å släpt ut dem ligger han där å viftar på nya ägg =) men regelbundna å lite kallare vattenbyte hjälper definitift till tror ja =) lycka till med dina!!!
      // Myzan___

      frågar man inget får man heller inget veta

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #18
        tack för alla tips. Nu har jag gjort vatten byte med lite kallare vatten o lite gömställen för dom
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #19
          Ursprungligen postat av malawifisken
          tack för alla tips. Nu har jag gjort vatten byte med lite kallare vatten o lite gömställen för dom
          Blev det yngel nu då?



          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #20
            då jag la i kalksten så lekte alla inom nåra dar,ancistrus,ciklider liksom metallpansarmalarna å ynglen överlevde efter allihop som jag sen sålde av det mesta av,fast de har ju lekt igen,när de väl kommit igång så,men det var nån som trodde att kalkstenen triggade dom liksom kallt vattenbyte gör
            MammaMia

            Kommentar

            • malawifisken
              • August 2008
              • 969

              #21
              Ursprungligen postat av Bowman
              Blev det yngel nu då?




              på 2 dagar?
              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #22
                Ursprungligen postat av malawifisken
                på 2 dagar?
                du menar väl 3 min? om man tittar på tiden mellan inläggen hihi
                MammaMia

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #23
                  Ursprungligen postat av doppingen
                  du menar väl 3 min? om man tittar på tiden mellan inläggen hihi
                  Ja precis, det var ett litet skämt..

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #24
                    har köpt mig en kruka nu o o slagit bort en bit på som ingång till malarna. Hoppas dom gillar den som lekplats och att lägga ägg i. Hur många brukar normalt sätt överleva per kull? malara är väl runt 8 cm stora ungefär.
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #25
                      Jag flyttade över mina Ancistrusar till helt nystartat kar, alla ca 6-7cm. 2 hanar och 4 honor.

                      Hade låtit ett stim kardinaler fått sätta fart på akvariet och pumparna var inte rengjorda men annars var allt nytt för dem inkl allt grus mm.

                      Det blev slagsmål om tegelröret som jag fixat. Det är ett nedkapat tegelrör till 15cm med en kakelbit fastsiliconad i bakkant. Ska nog göra fler sådana. Verkligen uppskattat. Alla krukor och andra grottor var inte längre lika intressant.

                      Tyckte dock att hanen verkade lite väl tråkig när han bara vaktade rörets ingång och inte ens utforskade nya akvariet. En hög med rom längst in i röret blev förklaringen

                      De tokarna hade lekt och lagt rom inom några timmar i ett helt nytt akvarium.

                      Så speciellt kräsna är de inte. Nu hade nya gruset gett en liten mjölkig yta på glaset. Troligen kalkhaltigt som försvinner med några vattenbyten. Därför var det 7,5 - 8 i PH och de hade 6.5 i förra. Blev även en ändring i temp från 24-25 till 27-28 grader.

                      Har dock sänkt tempen till 25 nu.

                      De 4 tidigare lekarna i andra karet så har de endast lagt 25-30 romkorn vilket man lätt kunnat räkna till. Antal överlevande yngel har stort sett varit detsamma. Skulle tro att 9 av 10 överlever nog

                      Men då har de varit ohotade, inga större fiskar eller farliga pumpar :P

                      Kommentar

                      • malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

                        #26
                        okej okej. ja detta kar är nyligen omstartat iallafall, med andast 3 ancistrus i, en hane och 2 honor. karet är på 154L med massa växter, lite rötter, en kruka och en liten ofarlig pump. Kan ju ställa tempen på runt 25 grander någon vecka o se, ligger på 27 grader nu.
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                        Kommentar

                        Arbetssätt...