Bottenmaterial till Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Bottenmaterial till Corydoras

    Var nyss i en akvarieaffär där de hade fått hemskt många olika Corydoras. Yippie! Precis vad jag var på jakt efter!

    Eftersom jag har engelsk sjösten (ca 5 mm) har jag tänkt byta en del av bottenmaterialet till sand. Tänkte göra en avdelad sektion med sand i akvariet. Har ju läst mycket här på Zoopet och förstått att Corydoras trivs bäst med sand.

    Mannen i akvarieaffären avrådde mig dock, vilket gjorde mig förvånad. Jag som trodde att jag kunde efter all läsning...
    Han sa att sand absolut var ett dåligt alternativ eftersom det packas tätt och ruttnar. Engelsk sjösten var ingen fara för Corydoras sa han, eftersom den stenen är rundad och inte kan skada Corydoas skäggtömmar.

    "Ingen fara", nej. Men trivs de bäst så? Jag trodde att de ville böka lite i sanden och var lyckligast med ett finare bottenmaterial. Kanske inte fin sand som yr omkring om fiskarna bökar, men nånting lite finare.

    Mannen i affären hade 1 mm grus - typ "engelsk sjösten" (antar jag). Men den var hemskt ful. Den vill jag helst inte ha. Så vad göra - satsa på sand som jag helst vill och tycker är finast - eller behålla min stora engelska sjösten? Vad är bäst för Corydoras

    En fråga till. De flesta Corydorasarterna kostade ca 50kr. Men denna
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=63
    (C Adolfoi) kostade 155 kr per fisk. Varför är den dyrast? Brukar den vara så dyr?

    /A

    "Man lär så länge man leker"

    ---

    90-liter med Guppy, Molly och Kampfisk (planer på förändring så småningom)
    18-liter med yngel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Två saker är viktiga när det gäller bottenmaterial för Corydoras
    1/ Kornstorleken
    2/ den skall inte vara kantig
    Lämplig kornstorlek är ungefär 0.5-1, kanske upp till 1.5 mm men absolut inte grövre, sedan bör man för övrigt välja någon form av sjösand som ju ofta är rundad och inte har vassa kanter.
    Visserligen kan sanden vara ännu finare än 0.5 mm men då finns en liten risk för att det blir lite för tätt.
    Priset på olika arter är jag inte så insatt i.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • masse_86
      • January 2003
      • 301

      #3
      Vet inte vad den brukar kosta men att den är så dyr kan vara att den är vildfångad eftersom den är svårodlad.

      If you want to change the world, look within!!!
      //Masse
      Det mesta går att fixa själv!!!
      //Masse

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        #4
        hej,

        155:-!! oj, har aldrig sett en Corydoras till ett sånt pris... Adolfoi brukar kosta lika mkt som övriga Corydoras..


        Mvh Ola

        Ola Lindeberg.
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Inte VF, dom brukar kosta mer.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            Är Corydoras adolfoi svår lekta??

            Kommentar

            • tep
              • March 2004
              • 77

              #7
              Ju finare sand desto bättre, själv har jag lekt corydoras på grovlek från 0,1mm (fågelsand) upp till 12mm och det har aldrig varit några problem. Men sanden får inte vara vass då corydoras lätt kan skada sig på den. Däremot har jag aldrig använt eng. sjösten eftersom den innehåller kalk (som påverkar vattnets Ph).
              tep

              Kommentar

              • tep
                • March 2004
                • 77

                #8
                Köpte C. adolfoi från Kungälvszoo för ca 1år sedan, då betalade jag 590 kronor för 6st (ca 99/st.), dom var stora och inte speciellt svårlekta.
                tep

                Kommentar

                Arbetssätt...