Vilken mal är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #16
    tycker inte det liknar riktigt den heller...men det e svårt att se på bilden. det kan ju oxå vara en korsning och då e det inte så konstigt om man inte kan lista ut vilket L den är

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Vad kostade den? Priset kan ge en liten hint om det är den odlade blandancistrusen eller om det är en lite bättre L-mal.
      Det är iaf inte en L-183....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Vad kostade den? Priset kan ge en liten hint om det är den odlade blandancistrusen eller om det är en lite bättre L-mal.
        Det är iaf inte en L-183....
        Jag tycker det ser ut som en korsning av nån ancistrus + ancistrus sp.

        Ancistrus sp. kan skilja sig ganska mycket i färg och teckning.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Jo, men är det korsning så brukar den falla under namnet Ancistrus sp. och då är det en djungel och att försöka reda ut vilka som är inblandade där är mer eller mindre omöjligt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av karinfredholm
            Jag tror jag har fått ordning på vilken mal jag har: L-071 & inget annat. Ingen sp utan en klar 71:a.
            Nja L071/L71 är kanppast vetenskapligt artbestämd så det är faktiskt en spec.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #21
              Åhhh! Jag loggade in på goc och fick detta svar av en som verkar vara väldigt kunnig inom malar. & andra sidan kan ju l-071 bli väldigt stor. Min växer knappt nåt...japp, den fick ett pris på 195:- då försäljaren inte riktigt visste vad det var för något.
              Men han är cool. OCH tålig.Malen alltså - inte försäljaren ;-)
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • Morgan71
                • November 2007
                • 114

                #22
                Ursprungligen postat av karinfredholm
                Åhhh! Jag loggade in på goc och fick detta svar av en som verkar vara väldigt kunnig inom malar. & andra sidan kan ju l-071 bli väldigt stor. Min växer knappt nåt...japp, den fick ett pris på 195:- då försäljaren inte riktigt visste vad det var för något.
                Men han är cool. OCH tålig.Malen alltså - inte försäljaren ;-)
                När Ingo Siedel svarade på frågor för ett tag sedan frågade jag om min mal som han sade var en L071,L181 eller en L249 (kolla den här länken http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=145 ). Min har oxå den ett ganska rött " stressmönster" (kolla mina bilder i min profil.) Jag har letat och min är nog till 99% en L071.
                Alla är vi yngel i början.....

                Kommentar

                • keen-eyed
                  • January 2009
                  • 409

                  #23
                  Ursprungligen postat av Morgan71
                  När Ingo Siedel svarade på frågor för ett tag sedan frågade jag om min mal som han sade var en L071,L181 eller en L249 (kolla den här länken http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=145 ). Min har oxå den ett ganska rött " stressmönster" (kolla mina bilder i min profil.) Jag har letat och min är nog till 99% en L071.
                  Jadu Morgan, enligt Ingo Seidels bok Back To Nature Guide om L-malar så står det så här
                  "Vitprickig skäggmunsmal. Det finns inte mindre än tre olika L-nummer för denna art: L071, L181 & L249."
                  Dock hade väl kanske lite olika utseende beroende på var de kommer ifrån kanske? (Har ju sett den själv så).

                  /Ida
                  Senast redigerad av keen-eyed; 08 June 2009, 12:04.
                  &

                  Kommentar

                  Arbetssätt...