corydoras rom i sällskapsakvariet!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    corydoras rom i sällskapsakvariet!!!

    Startade akvarium för en månad sen och nu har det dykt upp grupper av ägg på Vallisnerians blad. Hittat på tre ställen 8-10 ägg. Där vattnet cirkulerar. Gissar att det är från Corydoras för jag såg en av dem sitta på ett av dessa blad tidigare idag (vilket de annars aldrig gör). La märke till det när jag gick förbi för det såg så lustigt ut när bladet tyngdes ner...

    Eller är det troligare att det är rom från någon av tetrorna?

    Jag gissar att det blir svårt att få några yngel ur dessa och om de kommer så lär väl tetrorna käka upp dem raskt. Finns det något jag kan göra?

    Jag tog loss ett av bladen med ägg och allt och bakade in en flytväxt som ser ut som en boll av tunna trådar. Tänkte att de kanske klarar sig bättre där. Sen kom sonen och undrade om inte den köttätande växten äter upp dem då och det kanske den gör om de inte är för stora... den lever visst av små saker ur vattnet (djur?)

    Har ni några förslag vad jag kan hitta på?
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    #2
    Köpte ett till begagnat akvarium idag och fick det levererat till dörren. det var visserligen billigt men en dum idé att få det hemkört för all kringutrustning såg rättt skruttig ut! Jag slog till ändå eftersom det kändes bekvämt... sen visade det sig att pumpen inte fungerade alls (torkad in - inte alls rengjord då de slutade med akvariet för två år sen), doppvärmaren kunde inte reglera värmen, täckglaset var för stort, och när jag fyllde akvariet så läcker det!!! Lysrampen har jag inte testat än. Den kanske funkar... BINGO!!!

    Nåja. Jag kan skära till glaset på jobbet imorgon, köpa akvariesilikon och täta, ta doppvärmaren från nuvarande akvarium eftersom den i princip aldrig går igång eftersom lysrören värmer så bra... och har en gammal pump som visserligen nog har för stark sprut men om jag tar utloppet ovanför vattenytan så det blir ett litet vatten fall ner så kanske det går- eller vad tror ni?

    Då skulle jag kunna flytta tetrorna - om jag klarar att fånga dem. Tror ni det är värt ett försök?

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Klart att det är värt ett försök =)
      Täta karet och lägg över äggen med växter och skaffa något bra botten material som är ren tvättat, tag vatten från det gamla karet så skall det nog gå och värmaren är nog inte dumt och ha i om du har ett jätte drag i karet.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        jag flyttade mina ägg till eget kar där de sen kläcktes å blev till 39 små nya pansarmalar de är nu ca 1.5-2cm stora,flyttade dom annars hade äggen blivit uppätna av övrig fisk,ren delikatess, de behöver inte föräldrarna
        MammaMia

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Ursprungligen postat av Uli
          Köpte ett till begagnat akvarium idag och fick det levererat till dörren. det var visserligen billigt men en dum idé att få det hemkört för all kringutrustning såg rättt skruttig ut! Jag slog till ändå eftersom det kändes bekvämt... sen visade det sig att pumpen inte fungerade alls (torkad in - inte alls rengjord då de slutade med akvariet för två år sen), doppvärmaren kunde inte reglera värmen, täckglaset var för stort, och när jag fyllde akvariet så läcker det!!! Lysrampen har jag inte testat än. Den kanske funkar... BINGO!!!

          Nåja. Jag kan skära till glaset på jobbet imorgon, köpa akvariesilikon och täta, ta doppvärmaren från nuvarande akvarium eftersom den i princip aldrig går igång eftersom lysrören värmer så bra... och har en gammal pump som visserligen nog har för stark sprut men om jag tar utloppet ovanför vattenytan så det blir ett litet vatten fall ner så kanske det går- eller vad tror ni?

          Då skulle jag kunna flytta tetrorna - om jag klarar att fånga dem. Tror ni det är värt ett försök?
          Snacka om att det inte var mycket som var rätt i det köpet
          Fan jag hade blitt tokig om jag gjort samma deal, speciellt nu när jag håller på och mecka med mitt satans bänkeländesbesvär
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Kan iofs vara vettigt och vänta 2 dygn efter tätning så att silikonet torkat och "ättika" lukten är borta. Jag har oxå gjort likanande köp med mer hjärta än hjärna när man vill ha något så är man sååå himla optimistisk.
            Hur har det gått för dig Uli???
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Har du syresten så kanske du kan lägga dom i en plastlåda med syrestenen och lådan fäst i karet på något sätt så att dom får värmen från det andra vattnet, dom är jättesmå när dom kommer och dom söker sig till botten av karet, gör du så så kan du ju skaffa en sån där hårdplastyngelkasse som INTE har stora springor och släppa över dom där när dom är stora nog att inte smita. Men det bästa är ju om du har ett annat kar att ha äggen eller ynglen i.
              Mina nya yngel är 4 dagar och växer så att det knakar och som tur är har jag den gamla modellen på yngelkar med 8 hål i botten och den har fungerat bra + syresten för bra med syre.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Uli
                • December 2008
                • 51

                #8
                Hej!

                Jag har flyttat romen till en glasskål med syresten i (antar att det är vattenrörelsen jag behöver). Syrestenen kom med det dåliga akvarieköpet och fungerar. oväntat att den kom till användning... Tveksamt om det blir tillräckligt varmt...

                Har tätat akvariet med silikon och det luktar!!! Det lär behöva torka fler dagar... Jag har sett snyggare silikonskarvarr....än mina... men de verkar tjocka och bra.....skaffat sand och lite fler växter. Kul att få igång detta akvarium - oavsett hur det går med eventuell tillökning...

                Inser att jag nog är fast i akvarietträsket... en dryg månad och redan ett till!

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Om man vill ha snygga skarva( ja vist klart jag skulle skrivit detta med samma men det är lätt och vara efter klok) kan man tejpa två remsor på vardera sida där man skall lägga fogen sedan slätar man ut silkonet med ett pekfinger man fuktat i tvållösning drar bort tejpen vips och man har racka och snygga fogar. Lycka till med ynglen själv hopaps jag att jag lyckats köpa en av var kön på mina.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    kan du inte sänka ner den i akvariumet på något sätt så att dom får akvariumets värme, nu vet jag inte hur stort kar eller glasskål du har men kanske kan du lösa det på något sätt.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...