Noturus gyrinus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    Noturus gyrinus

    Någon som vet vart denna mal går att köpa i Sverige? Håller på med ett nordamerikanskt biotopakvarie och det hade varit kul med en mal eller 2.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Bumpar tråden lite.

    Är fortfarande på jakt efter mal. De jag är intresserade av är black bullhead/svart dvärgmal (Ameiurus melas), brown bullhead/brun dvärgmal (Ameiurus nebulosus), yellow bullhead (Ameiurus natalis) men framförallt tadpole madtom (Noturus gyrinus).

    Vet att svart och brun dvärgmal finns i norge, danmark och finland i vilt tillstånd. Så den borde ju inte vara så svår att få tag på tycker jag.

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      just att de finns i vilt tillstånd gör att man inte ens borde försöka ta in den i sverige, förvildade fiskar som bullhead och dess släktingar härstammar från amerika och kan sätta ekosystem i gungning ganska enkelt...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kan klara sig i Svensk natur = importförbud/tillstånd krävs.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Jag är fullt medveten om ursprungsland och att de kan överleva i svensk natur.
          Det jag menade med att de fanns i våra grannländer var att det underlättar för eventuell import.
          Så länge man fyller i en akvarieförsäkran som man får hos jordbruksverket så är det sällan problem. Har själv pratat med dom.

          Kommentar

          Arbetssätt...