Pronnhaj???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • burn
    • August 2003
    • 4

    #46
    jag har 1 siamesisk horn gädda som e **** kul den gillar guppys och jag rekomendera den
    >_<

    Kommentar

    • Mcoist
      • May 2003
      • 296

      #47


      Jag har eller har haft alla möjliga sorters fiskar och dom som det är mest liv i och dessutom är vackrast är malawi ciklider.

      Kanske inga rovfiskar i den bemärkelsen att dom dödar andra fiskar och så men dom rör sig mycket och har en stor aptit så om det inte är just själva dödandet av andra mindre fiskar och om du sändå skall mata med fiskpellets så är malawi dom finaste fiskarna som inte blir så speciellt stora heller.

      Dom större amerikanska cikliderna är inte att rekomendera förren ditt 720 är färdigt.
      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
      1st 540L som skall limmas och repareras.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • kexet86
        • December 2003
        • 65

        #48
        HAr själv funderat mycket på det här ocg jag anser att de som vill ha paroonhajar ska få möjlighet till det.- Har ett 700 liters som jag ska ha parooner i. Blir de för stora vet jag några som kan ta hand om dom. T,e,x ett äventyrsbad med stora 4000 liters kar. Det löser sig bara man har den rätta viljan anser jag.
        Alex

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #49
          Dessvärre räcker inte 4000 L heller..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • EMIL_EMPO
            • October 2006
            • 72

            #50
            www.havannazoo.se där finns alla möjliga rovfiskar !!!! köpte min arowana där och min lejonfisk

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Har man inte ett akvarium på minst 10.000 liter så skall man inte ha paroonhajar. För att de skall få gå i en djurpark är minimikravet 30.000 liter eller något sådant.
              Visst kan man skänka dom till en djurpark när de blir för stora men djurparkerna är oftast rätt ointresserade av att ta emot alla dessa fiskar som folk dagligen vill truga på dom pga att de inte klarar av att härbärgera dom längre.
              Jag vet inte hur många gånger som jag har hört ägare till offentliga akvarium och djurparker beklaga sig över oansvariga akvarister som vill lasta över sina problem på dom.

              Nedanstående misslyckade foto (reflex i galsrutan) tog jag i helgen på ett offentligt akvarium i Berlin.
              Även om fotot är kass så visar det rätt hyfsat hur stor en paroonhaj verkligen är
              PS till Emil: Denna tråd är faktiskt 3,5 år gammal så om den som ursprungligen frågade verkligen köpte dom då så lär de nu vara över metern långa
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 April 2007, 08:05.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Cold
                • March 2006
                • 1127

                #52
                skaplig paroon
                540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nedanstående misslyckade foto (reflex i galsrutan) tog jag i helgen på ett offentligt akvarium i Berlin.
                  Även om fotot är kass så visar det rätt hyfsat hur stor en paroonhaj verkligen är
                  wow! mycket fin bild, ''thanks for sharing'' som man säger
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • Mikos_swe
                    • December 2006
                    • 25

                    #54
                    I ett 250 litersakvarium ska du nog absolut inte ha Paroonhajar.
                    De gillar stora och öppna ytor och de växer mycket snabbt. De blir dessutom 270 cm i fullvuxet tillsånd. De når oftast inte ens en meter i akvarium, men det är ändå plågeri dess värre. Jag ville ha Paroonhajar förut, men ja blev övertalad på det här viset. Jag tycker du borde köpa någon annan cool fisk om du nu är ute efter en sådan Jag har haft det mesta kan tipsa dej om " Sötvattensmuräna, Pirayor, Påfågelciklider och Jaguarciklider". Dom är RIKTIGT coola fiskar

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #55
                      Tropfrog: Nja, det är nog arapaiman som är den största sötvattensfisken.

                      För övrigt är även 1000 liter för lite för paroonhajen, den blir ju trots allt några meter. Det handlar bara om pengar, de vet att det alltid finns folk som vill ha "häftiga" fiskar som egentligen är olämpliga som akvariefiskar, därför importerar de dem. Paroonhajar i akvarium når inte sin fulla storlek, utan dör nog oftast i förtid, av stress, och de verkar ofta skada sig på inredningen, eftersom de blir förmodligen blir stressade av att gå för trångt.

                      De flesta så kallade rovfiskar är nog ganska tråkiga akvariefiskar, de blir för stora, är svåra att blanda med andra fiskar, och kan nog vara skygga.
                      Senast redigerad av Shepard; 02 September 2007, 14:03.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Thomas&Anna
                        • January 2006
                        • 1030

                        #56
                        Ursprungligen postat av Mikos_swe
                        I ett 250 litersakvarium ska du nog absolut inte ha Paroonhajar.
                        De gillar stora och öppna ytor och de växer mycket snabbt. De blir dessutom 270 cm i fullvuxet tillsånd. De når oftast inte ens en meter i akvarium, men det är ändå plågeri dess värre. Jag ville ha Paroonhajar förut, men ja blev övertalad på det här viset. Jag tycker du borde köpa någon annan cool fisk om du nu är ute efter en sådan Jag har haft det mesta kan tipsa dej om " Sötvattensmuräna, Pirayor, Påfågelciklider och Jaguarciklider". Dom är RIKTIGT coola fiskar
                        Jag tror att han har upptäckt nu att 250l är för litet då det är över 4 års sedan han ställde frågan.

                        Thomas
                        Thomas & Anna

                        www.annaothomas.com

                        Kommentar

                        • rick
                          • April 2005
                          • 1012

                          #57
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                          Föresten visste ni att arowanan är världens största sötvattensfisk.

                          Nej det visste jag inte för det är den inte.. Det är Arapaiman.
                          / Rickard

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #58
                            #57 Ja, det ær Arapaima giga som ræknas som den størsta søtvattensfisken. Men jag menar at den europæiska malen blir større? Men den ræknas inte eftersom den inte har fjæll. Jag ær inte sæker
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #59
                              Man kan ju ha Paroonhajar i damm också, skulle aldrig rekommendera att ha dom i ett akvarium under 16.000L

                              Kommentar

                              • Niklas-P
                                • August 2007
                                • 53

                                #60
                                Ursprungligen postat av Tropfrog
                                citat:
                                Du kan ju ha arowana, paroon, rocka och redtail catfish, muräna mm

                                Eftersom crille d kommit till sans och bestämmt sig för att inte ha paroon så rekomenderar du alla fiskar som kräver enorma akvarium. Mycket duktigt. Föresten visste ni att arowanan är världens största sötvattensfisk.
                                MVH
                                Magnus

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
                                Arowanan blir vad jag vet 1-1,5m lång. Jag vet åtminstånde en sötvattensfisk som är längre, Arapaiman som blir uppåt 3m... eller längre?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...