Ancistrus och yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    Ancistrus och yngel??

    Hej har tre akvarium och ett fjärde yngelkar på 45lit.
    Undrar om man kan ha ansitrusmal i yngelkaret eller kommer de
    att käka upp mina platybebisar??
    Kan man ha någon annan mal och isåfall vilken??
    Har just nu äppelsnäckor som städare i yngelkaret...

    Tack på förhand......ler...

    Hoppas jag är på rätt ställe och frågar...
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    hej du! känner nog dig! välkommen till zoopet, jag har ancistrusar i mina kar å har ej sett dom ta nåra yngel men nån annan vet säkert mer bestämt men jag har bara sett dom käka grönsaker alger mm /maria
    MammaMia

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Jag har mitt ancistrus-par i mitt 110L akvarium och dom leker hela tiden fast det finns pansarmalar, kakaduor och då kampfiskhonor, fjärilar.

      Ingen av mina yngel har överlevt en vecka sen dom kommit ut från boet. Men att försöka få dom leka på 45L tror jag inte är en sån bra idé. Då det är alldeles för litet. T.o.m. mitt 110L är i minsta laget.

      Kommentar

      • AnnikaMo
        • November 2008
        • 198

        #4
        Tänkte inte få dem att leka tyckte det kunde vara käckt med någon mal
        i karet. Vill dock att mina yngel,platy, skulle få överleva.
        Ja, visst känner vi varandra...ler..doppingen..

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Nej, 45 liter är för litet för en ancistrus mal, tyvärr Välkommen till Zoopet!
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            nu har jag 2 ancistrus i ett 54 lit å de har lekt så där är nu ca 30st yngel som simmar omkring glatt fast de ska ju flytta givetvis men nog leker de även i mindre kar men nu var det ju inte lek på ancistrus hon var ute efter utan att ha en mal ihop med platy-yngel var frågan
            MammaMia

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Jag pratade inte om lek, jag pratade om att ett 45 liters inte tillfredsställer ancistrusens behov av att växa och röra sig i.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                syftade mer på raggsockans svar
                MammaMia

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raggsockan
                  Jag har mitt ancistrus-par i mitt 110L akvarium och dom leker hela tiden fast det finns pansarmalar, kakaduor och då kampfiskhonor, fjärilar.

                  Ingen av mina yngel har överlevt en vecka sen dom kommit ut från boet. Men att försöka få dom leka på 45L tror jag inte är en sån bra idé. Då det är alldeles för litet. T.o.m. mitt 110L är i minsta laget.
                  hon syftar inte att ha till lek utan om den går ihop med platy-yngel, jag har ancistrus i 54 lit som lekt 2 ggr däri så nu har jag 30-tal små bäbisar av dom som simmar kring går utmärkt fast de får ju flytta givetvis men ancistrusen är helt tokiga i ett fyrtorn där de leker jämt så visst går det
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • AnnikaMo
                    • November 2008
                    • 198

                    #10
                    Tack du är ju skön "Doppingen". Vad härligt för dig med yngel. Får se om jag skaffar nån mal dit. Till det lilla karet. Har du nåt annat förslag på mal?? Tycker de är lite häftiga, malar alltså. Ps. fått snäckyngel, dock ej kläckta...ler...

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      hej du ja jag har åxo en "snäcksäggskorv" de är ju lika gamla våra snäckor, kul å se om det blir fler, ja jag har ju metallpansarmalyngel å ganska många ancistrusyngel som verkar vara i olika färgteckning ljusa till mörkbruna å en del nästan svarta, en del nästan enfärgade å en del riktigt prickiga, blev förvånad att de varierar så i samma kull, synes framöver/maria
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Om man bortser från lite bök att flytta runt malarna så kan du utan problem ha 2 st småttingar (Ancistrus) i ditt 45L i ca 1 månad utan att det hämmar deras tillväxt.
                        De kommer inte röra dina yngel heller. Har själv Ancistrus yngel tillsammans med Endlers så det är absolut ingen fara.

                        Att däremot ha de permanent i ditt 45L är inte bra. Vare sig de är stora eller små.
                        Att ha tillgång på egen odling av Ancistrus gör det smidigt att förverkliga.

                        Räkor städar bra om du hellre vill prova det.

                        Kommentar

                        • AnnikaMo
                          • November 2008
                          • 198

                          #13
                          Tack för tipsen...ler... Kanske sätter i någon liten mal ett litet tag och sedan flyttar över i nåt av de andra karen. Har lite förkärlek till malar och tycker nog att man ska ha nån i varje kar...min åsikt bara... Jag kommar att ha detta kar till yngelkar så vi får väl se...ansictrus eller nåt.... Gott nytt på er alla...A.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...