Hur får man pygmee pansarmal att leka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • corydoras-galningen
    • November 2008
    • 6

    Hur får man pygmee pansarmal att leka

    Jag undrar hur man får pygmee pansarmalar att leka? jag har precis köpt tio stycken.
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    #2
    Bra fråga, mina leker ganska regelbundet en gång i veckan vid vattenbyte (100l akvarium, fyller på med ca 20-30l kallvatten). Oavsett hur andra förhållanden är. Jag har precis flyttat och när jag rev plastlådan de bott i ca två veckor var det fullt med små yngel, fast eftersom jag inte "tar hand" om dem är det ytterst få som klarar sig.

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      då jag la i kalksten för snäckorna å ett vattenbyte så lekte allihop dvs pansarmalar,ancistrusen,blåciklider och elfenbenscikliderna samtidigt så nu kryllar det av yngel av alla sorter, var en här på zoopet som menade att det var säkert kalken som triggade till lek
      MammaMia

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Snarare var det nog vattenbytet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          ja fast det gör man ju varje vecka,så bara nåra dar med kalk så leker alla sorter å nu är det yngel av alla, bara en slump men ändå att alla leker samtidigt då ingen gjort det på ett helt år innan
          MammaMia

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ni som fått pygmécorysar att leka - vad har ni för vattenvärden.

            Dessa små gynnare hör till mina absoluta favoriter och jag har ett gäng på 10 sedan några månader tillbaka. Tyvärr i samma kar där det går lika många galaxy.

            Håller ni era pygméer ensamma eller har ni andra fiskar i och i så fall vilka.

            Vore kanon att få pygméyngel!
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av doppingen
              då jag la i kalksten för snäckorna å ett vattenbyte så lekte allihop dvs pansarmalar,ancistrusen,blåciklider och elfenbenscikliderna samtidigt så nu kryllar det av yngel av alla sorter, var en här på zoopet som menade att det var säkert kalken som triggade till lek
              Håller med Azur.

              Dock vill elfenben/zebror ha högt pH. Saken är den att få en lite svårar fisk att leka så kan man introducera en lättlekt art i karet och när den lättlekta fisken leker så boostar den de mer svårlekta att leka.

              Du får en gratis hormonspruta i karet

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                Håller med Azur.

                Dock vill elfenben/zebror ha högt pH. Saken är den att få en lite svårar fisk att leka så kan man introducera en lättlekt art i karet och när den lättlekta fisken leker så boostar den de mer svårlekta att leka.

                Du får en gratis hormonspruta i karet

                Är metallpansarmalen den lättlekta sorten? för den var först ut med ägg. de övriga inom nåra dar
                MammaMia

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av doppingen
                  Är metallpansarmalen den lättlekta sorten? för den var först ut med ägg. de övriga inom nåra dar
                  Jepp jag klassar de som lättlekta, kan var de som började babyboomen

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Jaha- precis som när grannarna skaffat ungar?
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...