Ägg!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ägg!!!

    Inte för att det är nå´n större bedrift, men under alla år som jag har haft metallpansarmalar, har jag aldrig sett nå´n lek, eller några ägg. Men igår upptäckte jag några samlingar med ägg på glaset, precis under ytan i mitt 180-liters
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Grattis!
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hehe, tack

      Tyvärr lär nog ynglen bli fiskmat när de kläcks.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        grattis! du har inget x-tra kar? jag tog äggen å la dom i ett eget litet kar där de sen kläcktes så nu har jag 39 st 3-veckors yngel, räddade äggen från ciklidkaret. köpte m-pansarmalarna 2 st i febr så det är ju inte länge men nån trodde de lekte,samt att även ancistrusen fick yngel å blåcikliderna la ägg,de 3 arterna samtidigt troligen berodde på jag la i kalksten å ett kallt vattenbyte, men mest tur kanske
        MammaMia

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av doppingen
          grattis! du har inget x-tra kar? jag tog äggen å la dom i ett eget litet kar där de sen kläcktes så nu har jag 39 st 3-veckors yngel, räddade äggen från ciklidkaret. köpte m-pansarmalarna 2 st i febr så det är ju inte länge men nån trodde de lekte,samt att även ancistrusen fick yngel å blåcikliderna la ägg,de 3 arterna samtidigt troligen berodde på jag la i kalksten å ett kallt vattenbyte, men mest tur kanske
          Nja, det tommaste akvariet jag har just nu innehåller just nu Nanochromis transvestitus och kuhlii. Kan man kanske lägga äggen i en yngelkasse? Hur flyttade du äggen? Kan man skrapa av dem från rutan?

          Kalksten till metallpansarmalar, Ancistrus, och blåciklider?

          Vad matar du metallynglen med?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Vet inte vad Nanochromis transvestitus är för fisk, men "efternamnet" är ruskigt likt "transvestit"

            Kuhliis käkar dock inte yngel, inte vad jag har fått erfara iallafall.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              jag flyttade äggen med ett rakblad å la dom sen i nya karet. kalkstenen har jag för snäckornas skull, ynglen matar jag med frusen artemia. en som vet mycket är nog Sonja som svarade mig på mina frågor om metallpansarmalägg å ynglen i min tråd här i malforumet lycka till ps tråden heter "flytta ägg" ds
              MammaMia

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Vet inte vad Nanochromis transvestitus är för fisk, men "efternamnet" är ruskigt likt "transvestit"

                Kuhliis käkar dock inte yngel, inte vad jag har fått erfara iallafall.
                Nanochromis transvestitus är en västafrikansk dvärgciklid (Nanochromis är nog rätt nära släkt med Pelvicachromis, det vill säga paletter), de är vita med svarta ränder. De heter transvestitus för att det är omvänt mot vad det brukar bland ciklider, honan har mer färger än hanen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Åhå, tack för svaret!

                  Man ser hur inkomplett zoopets artbeskrivningsarkiv är, vet inte hur många fiskar jag sökt efter och inte fått fram nu.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av doppingen
                    jag flyttade äggen med ett rakblad å la dom sen i nya karet. kalkstenen har jag för snäckornas skull, ynglen matar jag med frusen artemia. en som vet mycket är nog Sonja som svarade mig på mina frågor om metallpansarmalägg å ynglen i min tråd här i malforumet lycka till ps tråden heter "flytta ägg" ds
                    Ok, de tre vill ju ha lite lägre pH vanligtvis.

                    Ok, tog de frusen artemia redan från början?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Åhå, tack för svaret!

                      Man ser hur inkomplett zoopets artbeskrivningsarkiv är, vet inte hur många fiskar jag sökt efter och inte fått fram nu.
                      Tja, som icke goldmedlem har du ju inte tillgång till alla artbeskrivningar, men kollade, och såg att transvestitus faktiskt inte finns med. Har några bilder på transvestitus i mitt galleri.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Nej, men fortfarande kan jag ju se om artbeskrivningarna finns där, även om jag inte kan komma in.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Ok, de tre vill ju ha lite lägre pH vanligtvis.

                          Ok, tog de frusen artemia redan från början?

                          ja de har fått artemia från början, ja de vill kanske ha lägre ph men var tvungen att se till att det inte sjunker pga snäckornas skal, men alla trivs vad jag ser i ett ph på 7.5 de har ju lagt ägg som kläckts både pansarn å ancistrusen och blåcikliden men de ynglen blev väl mat för då de flyttades(av föräldrarna) har jag ej sett dom. kolla in tipsen sonja gav mig i min tråd. ps nån menade på att man ju kan ha äggen i en glasslåda eller glasburk med syresten ett tag i brist på kar
                          MammaMia

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ok, rätt lätta att mata alltså?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Ok, rätt lätta att mata alltså?
                              ja jag har inte haft nåt problem nu på 3 veckor men har ingen erfarenhet för övrigt då det är första gången detta hänt mig, nu vet jag inte om det finns flera sorters artemia men det jag har är fryst sådan för yngel å det har funkat, de mumsar nu åxo på sk maltabletter jag lägger i till snäckorna. de växer fort(ynglen alltså). jag ämnar sen sälja till zoobutiken när de blivit större
                              MammaMia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...