Otocinclus - gräsätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Otocinclus - gräsätare?

    Läser man faktabladet om Otocinclus Så verkar de endast äta grönfoder. Men De flesta fiskar brukar knipa smådjur om de kommer åt.. Så vad tror ni, kommer de käka upp mina körsbär?

    Meningen med mitt kar(72l) är att det ska finnas en mängd algätare. Har just nu 8-10 körsbär och 1 posthornsnäcka. tänkte utöka med

    2-3 Otocinclus
    2 sebrasniglar
    2-3 amanoräkor.

    Kommer Otocinclusen att gå på de andra arterna?

    Meningen är att de ska käka alger från relativt tunn vallisneria. Kommer de ta alger därifrån?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Dina Otocinclus kommer inte röra några av dina andra djur. Du ska vara glad om du får dem att äta över huvudtaget .. Nejdå.. Det är bara det att många har svårt att få dem att äta. Här hemma funkar det fint att trä gurka på en sked, låta den ligga några dygn (trots att alla säger att den ska upp dagen efter). Efter några dygn när gurkan mjuknat till sig äter de garanterat konstant tills gurkan är borta. Har aldrig sett mina Ottosar äta så mycket som när jag lät gurkan ligga kvar

    Har mina Ottosar ihop med yngel och de är 100% fredliga. De kommer med all säkerhet som sagt inte röra dina andra invånare.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      =) Jätte svår fråga som det finns jätte många svar på..... Vart ligger de i pris? 50 lappen styck eller?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av sting
        =) Jätte svår fråga som det finns jätte många svar på..... Vart ligger de i pris? 50 lappen styck eller?
        Ja, nåt sånt. Vissa har köpt sina för 30:- men våra har nog legat runt 60:- så det är lite olika.
        40-50:- är nog ganska lagom
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Aha.. Bra, Ska se om jag fortfarande kan odla allt utom lvandefödare... (ja så har det alltid vart annars, palletciklid sebrafiskar, ancistrus) Men tro fan att jag hade ihjäl mina blackmolly Får bli ett par glödbandstetor med istället för nått kanske..

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Det finns knappast något som är fredligare än ottosar. De har inte ett ont ben i sin lilla fiskkropp.

            Mina ottosar äter, förutom det de gnager på rutorna, även algtabletter och zucchini och brysselkål. Jag har märkt att de inte är så mycket på grönsakerna när dessa är nyinsatta men låt det ligga i ett par dygn så är det poppis! Jag har 15 ottosar fördelade i olika kar enligt nedan

            10 st i 720
            3 st i 180
            2 st i 112
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            Arbetssätt...