L200 vilket kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    L200 vilket kön?

    Detta är en hemiancistrus subviridis, ca 10-12 cm men är det en hane eller hona?


    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    Tydligen svår att se skillnad på kön innan 15 cm från nos till stjärtspole

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av Mobster
      Tydligen svår att se skillnad på kön innan 15 cm från nos till stjärtspole
      Jo jag vet, men jag hoppas att nån kanske ser ändå...

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        Jag har jämfört den på bilden med min hane som är 14 cm, han har långa odontoder på kinderna samt ganska mycket på bröstfenorna, han är kantig på huvudet med "rejäla" kinder.

        Den på bilden är något mindre, har inte så långa odontoder på kinderna som min hane har och heller inte så mycket taggar på bröstfenorna, min har längre och mer. Den på bilden är dessutom något rundare på nosen och den har mindre "kinder" än min...

        Den på bilden är framme mycket i sitt akvarium, mest sitter den på rötterna och min bor ständigt i sin grotta och vaktar den noga..

        Ingen som vill gissa vilket kön den på bilden har ??

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • CeeTeC
          • March 2008
          • 15

          #5
          Om man bara går på propotioner på olika kropps delar så skulle jag villja ha din till en hona.

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av CeeTeC
            Om man bara går på propotioner på olika kropps delar så skulle jag villja ha din till en hona.
            Hur menar du? Min hemma eller den på bilden?

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              En kille i en zooaffär kollade på den på bilden och han trodde att det var en hane, pga odontoderna på kinderna.. Men min hane hemma som bara är ca 2 cm längre har ju bra mycket längre odontoder..

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Mitt tips är att vänta ca 5cm innan du fastställer kön

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Den på bilden bor nu hos mig ihop med min hane.

                  De är nästan lika stora, de slåss aldrig, men min hane "kör iväg" den andra om den kommer för nära hans grotta.
                  Min hane har börjat få mer (krokar) odontoder på bröstfenorna, den på bilden har bara lite längst ut. Min hane har långa odontoder på kinderna, ser ut som morrhår när han fäller ut dom...den på bilden har kortare.
                  Min hane är väldigt hetsig och jagar iväg allt som är nära hans grotta eller mat, den på bilden är istället väldigt lugn och "trevlig"
                  Jag hoppas och tror att den på bilden är en hona, för det skulle vara så roligt att ha ett par.
                  MEN om det är också är en hane, VARFÖR slåss de inte? De är ju nästan lika stora....? Är det isåfall så att den nya malen känner att den inte har en chans och att det är lönlöst att slåss, eller är den inte könsmogen än? och varför bryr sig inte min hane mer? Ofta sitter eller ligger de väldigt nära varann.. Hmmm

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  Arbetssätt...