pitbull pleco - stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    pitbull pleco - stimfisk?

    Nu börjar det kännas trångt i lilla karet (150 l). Farsdag inspirerade ungar – en liten söt pitbull pleco hamnade tillsammans med otocinclusar, röda fantomtetror, corydoras och ett par skalarer. Jag hoppas att guramikaret bli klart inom kort så några fiskar kan flytta dit.

    Men jag undrar hur det är med pitbull pleco. Behöver den sällskap precis som corydoras eller klarar den sig ensam?

    En dåligt bild på ny invånare i karet:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är egentligen en stimfisk, nära släkt med Otocinclus.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Tack, då vet jag varför den simmar med ottosarna just nu
      Och nu kan jag planera inköp att några kompisar till den. Det gamla karet bör vara klart (omsilikonerat etc) i slutet av månaden. Då kanske blir jag ägare till en gäng corydoras panda med (panda och gurami - "asiatisk" blandning)

      Kommentar

      • Bluesman
        • August 2008
        • 177

        #4
        Någon som vet om Pitbull Pleco brukar ge sig på växter?

        / Göran

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nej, det gör den inte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Bluesman
            • August 2008
            • 177

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Nej, det gör den inte.
            Ok.
            Då är väl dem oskyldiga då till "hålen" i bladen som jag har problem med.

            / Göran

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Vad har du för annan fisk? Ancistrus och praktbotia kan göra hål i blad, plus förstås att näringsbrist kan ge hål. Snäckor också.
              Senast redigerad av Azur; 11 November 2008, 10:16.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bluesman
                • August 2008
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Vad har du för annan fisk? Ancistrus och praktbotia kan göra hål i blad, plus förstås att näringsbrist kan ge hål. Snäckor också.
                En liten flock vrålstora Siamesisk Algätare + 2st Otocinklus och ett stim Corydoras Sterbei när det gäller malar. Sen går där 6st Diskus och ett stim Rödmunstetra.
                Näringsbrist tvivlar jag på då jag använder CO2 och PMDD. Men det finns ju ganska många små snäckor som oftast är i sanden....men på natten kryper upp på glasväggarna plus växterna.

                / Göran

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Hm. Inga uppenbara skurkar i det gänget. Snäckorna är väl malajsisk sandsnäcka antar jag, de äter inte heller växter. Om det är gnagskador vet jag faktiskt inte vilken som skulle kunna ligga bakom.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...