Varför dör mina pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    Varför dör mina pansarmalar?

    Jag är inte hundra på om det är en blå pansarmal eller en dvärgpansarmal. Köpte iaf 2 st häromdagen..sen om den var dagen efter eller dagen efter det som den ena dog. Jag sa det till dom på djuraffären. Konstigt tyckte hon, jag sa är de kanske för att dom är för få?

    nae det trodde hon inte, inte så att dom dör iallafall.

    Så jag lämnade in vatten, dom tog test på och det var ok. Fick en ny fisk igår idag på eftermiddag ligger den på rygg
    den halv lever fortfarande jag la i den i mitt andra akvarium..men den verkar inte pigga på sig (ja jag har sett att den lever fortfarande) petar man på den simmar den iväg men man ser att den dör när som. Om inte ett mirakel händer..

    Vad kan vara fel?

    jag har fortfarande 1 mal som lever...men vad kan vara fel?
    vad kan jag testa att göra?

    passar på att fråga..när man ska ha ett stim av just dessa malar och dom som ser liknande ut måste man ha samma sort?
    har nämligen 2 andra som ser ut som pansarmalen i utseendet men dom här 2 har massor med prickar sen 2 gula spröt på sidorna typ..trivs dom med min andra pansarmal som är ensam just nu tro?
    Senast redigerad av Jessi_86; 17 October 2008, 20:10. Anledning: ny fråga
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Snor gaffels lista, fyll gärna i för att få hjälp

    1. "Vilken sorts akvarium har du och hur stort är det?"

    2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell)

    3. "Är det bra fart på vattenytan?"

    4. "Använder du något vattenberedningspreparat?"

    5.
    "Hur ofta byter du vatten och hur mycket?"

    6.
    "Använder du teststickor eller dropptest?"

    7. "Vilka fiskar har du och hur många?"

    8.
    "Vad matar du med och hur ofta och hur mycket?"

    9.
    "Vilken sorts belysning har du och vad står det på lysröret?"

    10.
    "Vilka växter har du i akvariet?"

    11.
    "Använder du växtnäring eller annan gödning?"

    12.
    "Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium?"

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Snor gaffels lista, fyll gärna i för att få hjälp

      1. "Vilken sorts akvarium har du och hur stort är det?"

      2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell)

      3. "Är det bra fart på vattenytan?"

      4. "Använder du något vattenberedningspreparat?"

      5. "Hur ofta byter du vatten och hur mycket?"

      6. "Använder du teststickor eller dropptest?"

      7. "Vilka fiskar har du och hur många?"

      8. "Vad matar du med och hur ofta och hur mycket?"

      9. "Vilken sorts belysning har du och vad står det på lysröret?"

      10. "Vilka växter har du i akvariet?"

      11."Använder du växtnäring eller annan gödning?"

      12. "Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium?"
      Oj okej ska försöka...

      1. Det är ett juwel 110L

      2. Pumpen som följde med akvariet..

      3. Sådär munstycket är mer riktat utåt så inte jättefart på ytan.

      4. Japp..sera aqutan

      5. akvariet har inte stått så länge än, eller länge och länge lite mer än 2 månader kanske. SIst jag bytte bytte jag 2 hinkar kanske

      6. har ingenting just nu tog med vatten in till djuraffären och hon använde sticka

      7. Jag har 10 neontetror, 4 barber (tigerbarb tror jag, röda typ med svarta streck) sen 2 små klogrodor men jag har sett att dom gör ingenting mot fiskarna så dom är de inte.

      8. Dom får sån där maltablett som dom ska ha..sen matar jag fiskarna med vanlig fiskmat.

      9. Belsysningen som följde med karet. men de borde inte ha med att en fisk dör efter 1 dag

      10. Lite olika växter, dom flesta vanliga man köper på djuraffären kan inte namnen :P

      11. Har växtnäringskulor

      12. har ingen just nu..

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Sticktest är väldigt opålitliga, därför kan du inte alls veta om vattnet verkligen är ok. Testa med dropptest istället.

        Har du haft något salt i vattnet?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          pansarmalar är känsliga i början men när de har gått några månader i karet så brukar det inte vara några problem! När jag skaffade mina första så var det nån som strök med, men nu har jag inte förlorat en enda pansarmal under 3år Jag tycker att du genast ska ta bort gödningskulorna eftersom malarna bökar i bottensubstratet och får då i sig den ganska olämpliga gödningen! använd istället flytande näring du har ett bra filter så det borde funka bra, förutsatt att du inte rengör det för ofta!! tänk på att inte övermatat och var noga med att byta en del vatten väldigt regelbundet, typ varje söndag lr varannan Och jag måste bara berätta att IKVÄLL när jag mixtrade med filtret fick jag se en liiiten pansarmal bäbis!!!!!!! jädra så glad man blir
          Senast redigerad av åheim; 17 October 2008, 23:18.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Sticktest är väldigt opålitliga, därför kan du inte alls veta om vattnet verkligen är ok. Testa med dropptest istället.

            Har du haft något salt i vattnet?
            hmm minns inte om jag slängd i ektonzonsalt när jag stratade upp det? eller om jag inte hade nåt kvar då minns inte men de är de isf. är dom känsliga gör de?

            tänkte jag skulle rengöra de imån..

            köpte en kokosnöt på hornbach (hur de nu stavas) om det är den som släpper ifrån sig nåt? men de kan det ju inte vara för jag köpte den på fiskavdelningen...men ja tror dom har limmat på 2 göna blad uppepå men det borde ju vara med nåt som fiskar tål isf.

            sen har jag bara vanliga växter och 2 rötter i...
            svart grus..dom andra fiskarna jag har i lever ju, märkligt detta.

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              pansarmalar är känsliga i början men när de har gått några månader i karet så brukar det inte vara några problem! När jag skaffade mina första så var det nån som strök med, men nu har jag inte förlorat en enda pansarmal under 3år Jag tycker att du genast ska ta bort gödningskulorna eftersom malarna bökar i bottensubstratet och får då i sig den ganska olämpliga gödningen! använd istället flytande näring du har ett bra filter så det borde funka bra, förutsatt att du inte rengör det för ofta!! tänk på att inte övermatat och var noga med att byta en del vatten väldigt regelbundet, typ varje söndag lr varannan Och jag måste bara berätta att IKVÄLL! när jag mixtrade med filtret fick jag se en liiiten pansarmal bäbis!!!!!! jädra så glad man blir

              fasen va kul vill också..

              ok hur sköter du ditt kar då?
              vilken äring har du till växterna?
              jag tror nog inte dom kan böka ner till kulorna för dom ligger långt nergrävt..
              vad har du för grus? inredning?

              ska jag inte ha ektozonsalt i då?
              bara vattenberedare..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Jessi_86
                fasen va kul vill också..

                ok hur sköter du ditt kar då?
                vilken äring har du till växterna?
                jag tror nog inte dom kan böka ner till kulorna för dom ligger långt nergrävt..
                vad har du för grus? inredning?

                ska jag inte ha ektozonsalt i då?
                bara vattenberedare..
                Jaaa det är riktigt kul när det är en art som inte ger yngel sådär jättelätt jag har finkornig sand som de kan böka i och filtrera genom gälarna i jakt på föda, man kan ha grövre grus också men sand är att föredra, huvudsaken att det inte är vasst så de skadar munnen! byter ca. 20% vatten var 14.e dag (har inte så mycket fisk) och tillsätter då flytande näring (tropica aquacare)! har ett ganska kraftigt inrett akvarium med stenar och en stor konstgjort rot som malarna kan få skydd under (uppskattad kan jag lova) och satt flera java ormbunkar på den och får då ganska mycket fri bottenyta till malarna! Detta kar är på 54L och kör med en aquael unifilter 500uv! matar varierat med olika frysfoder, torrgranulat och lite maltabletter! (jag tycker du ska vara försiktig med salt)

                edit: hittade bild på roten när jag klickade runt och den är otroligt snygg i akvariet http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=29&page=4
                Senast redigerad av åheim; 18 October 2008, 00:13.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...