Metallpansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    Metallpansarmal

    Hej hej!
    Jag har två 3-4cm metallpansarmalar som ajg för 5 min sen släppte ner till cikliderna, hoppas dom klarar sig

    Det jag undrar är: Varför ska man minst 6 st pansarmalar?
    Jag hade en förra akvarievändan (10 år sen kanske) och nu har jag två, de stimmar med varandra ibland men oftast är de för sig själva och pundar på.
    Detta måste vara den absolut mest stressade och dampigaste fisk jag haft, även om de blev betydligt lugnare efter jag bytte från "sjösten" till blästersand. Blir de lugnare om stimamr mer om det är fler eller är det bara för att det är en stimfisk och bör hållas i större grupper, lider de av att inte vara i stora grupper? Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag riktigt har plats för 6st 8cm+ pansarmalar med malawin, och i växtakvariet som är 105l får dom garanterat inte plats.

    Dom är dock jävligt tuffa och jag är supernöj med 2, men säger ni att jag måste köpa mer för att dom inte bli deprimerade eller få andra psykiska problem köper jag givervis fler.

    Varför jag vill ha dem med malawin är för att de rensar botten rätt bra. samt att jag inte kan ha 4 av 5 malar i växtakvariet, dessutom vill jag se om de överlever så jag vet om min Ancistrus sp. 'albino' som är något större kommer överleva.

    Just nu är cikliderna ganska nyfikna, som de brukar vara mot nya fiskar men det är ingen speciell aggressivitet utöver det vanliga ( lite jakt och hugg för att se om det är mat eller ej)
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    En stimfisk, oavsett sort, bör hållas om minst 6st för att de skall trivas som bäst. De kan oftast vara mer stressade av att vara få, då de inte känner sig trygga.

    Har du tur så har inte malawisarna ihjäl pansarmalarna. Den kombinationen är inte så lyckat. Malawis brukar man tillsätta salt till och salt och pansarmalar eller corysar överhuvudtaget brukar inte heller fungera så bra (de dör). Ancistrus sp.3 eller vanliga golden/albinos har fungerat för mig. Man få ha bra gömställen till dem så de kan komma undan malawisarna. Det finns ju massor av olika typer av malar som städar. Dock är de flesta nattaktiva.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Förövrigt så hittar du lite mer info om pansarmalen här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301&SOK=1
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • ajs
        • July 2008
        • 107

        #4
        Jao, men har 4 serpatetror och 5 fembandsarber och som verkar inte vara så stressade även om de är stimfiskar.

        Anledningen till detta test är att pansarmalarna är billigare än min Ancistrus samt att jag hade en "vanlig pleco" förut som började simma ryggsim, men jag vet inte om det beror på min andra, betydligt större pleco eller malawinsarna.

        Det är max en eller två ciklider som nått max storlek enl. zoopets artregister, de andra är mellan ungdjur och maxstrorlek (4-10cm)

        De flesta malarna, utom Ancistrus blir ju så jäkla stora, man kan ju inte ha 2-3 30-60cm malar i akvariet, då river de ju inredningen mer än vad cikliderna gör, dessutom tycker jag att den jag har nu som är 15 är nog fet
        Ancistrus verkar dock bli 15-20 och är då en betydligt mer passande mal än Liposarcus pardalis, är dock inte 100% säker på att jag har en sån men chansen känns överhängande, (bild för ID finns Här)

        Salthalten i malawikaret är väll 1.003?
        Tillsätter iallafall två msk (30ml) salt /100 l vatten vid byte.
        Det tycker inte jag att de ska skadas av, valisnerian borde ta skada innan isåfall då den inte heller tål salt och den verkar må bra
        636L Malawi
        105L Växt/ Sällskap
        69L Yngel i väntan på Hona
        Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Vad hade du tänkt med pansarmalen då?
          Ancistrus och Pleco äter ju alger och så, det gör inte pansarmalen.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Nä men vist kan man bara ha 5st av en stimfisk, men 6st eller fler (jag brukar ha fler än 10st) blir mer harmonsikt, de simmar lugnare och är mycket trevligare att titta på.

            Av misstag fick jag 2st Kallemalar (långsträckt pansarmal) istället för 2st Synodontis Nigritas men släppte ändå ner dem hos mina mbunas malawisar i storlek 5-9cm. De slaktades. Synodontis malarna brukar gå bra med malawis. Hade själv Gökmalar och Nigritas. Vanlig vändmal blir ju runt 10cm om jag inte minns fel. Men som algstädare hade jag då vanlig ancistrus. Testade en segelfenspleco, dock blev den rätt söndernaggad.

            När det väl kommer till salt. Visa corysar är skit känsliga mot salt. Många tvär dör av en så liten mängd som du angett. Men sedan finns det exemplar som tål en hel del. Jag har inte haft problem med mina och salt, men vet att många som testat hittat sina döda.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Stimfiskar finner väl trygghet i antal? är det ett stim och en rovfisk skulle anfalla så är det ju liten risk att individen blir tagen + att det är svårt för rovfiskar att koncentrera sig på en fisk när det är många...därmed kan det vara förknippat med trygghet att vara många

              Kommentar

              • kallstrom_74
                • August 2006
                • 106

                #8
                gjorde det misstaget för nån månad sedan..tog pansarmalarna från det lilla och släppte i dom i malawi karet..trodde det skulle gå bra men 20 minuter senare så var dåda döda ...så ta upp dom om dom inte är uppätna allaredan
                375 liters blandkar

                Kommentar

                Arbetssätt...