Ancistrus och knaprande på mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    Ancistrus och knaprande på mina växter

    Går det att få Ancistrus malar att sluta äta växter?
    Jag matar malarna med en kombination av zucchini och algtabletter så pass mycket att jag tror det blir för mycket, men endå ska dom ge sig på mina växter.
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    #2
    Hur stort är ditt akvarium? Hur många malar har du i? Jag har aldrig haft problem med det, har tre st malar i ett 70 l (vet att det är trångt, ska flytta dem snart) och de knaprar aldrig på växterna. Men du kanske har får lite alger i ditt akvarium? Mitt har varit igång i 1 år och några månader så det finns ganska bra med alger..

    Lycka till och hoppas de slutar äta upp växterna!

    Sandra
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

    Kommentar

    • zikelskim
      • May 2005
      • 184

      #3
      Det går 4 guld ancistrus och en segelfenspleco i mitt 720l. Som det är nu finns det runt 20+ svärdsplantor i varierande storlekar. Och många av dom ser söndergnagda ut. Visst några av plantorna lider lite pga mig, men i 60% av fallen jag ser en mal sitter dom på ett blad och gnager.
      Blogg om allt och inget
      http://zikelskim.blogspot.com/
      Blogg om att gå ner i vikt
      http://mikecq.blogspot.com/

      Kommentar

      • Angiiee
        • December 2007
        • 34

        #4
        Min ancistrus som jag har äter inte på växterna längre. Han gjorde det när han var mindre och växterna klarade av att bära honom, men nu när han är större (9cm) så har han slutat med det. Jag gav honom ganska mycket broccoli under den tiden han käkade på mina växter, efter det så slutade han att ge sig på växterna :P

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av zikelskim
          Det går 4 guld ancistrus och en segelfenspleco i mitt 720l. Som det är nu finns det runt 20+ svärdsplantor i varierande storlekar. Och många av dom ser söndergnagda ut. Visst några av plantorna lider lite pga mig, men i 60% av fallen jag ser en mal sitter dom på ett blad och gnager.

          att ha ancistrus i samma kar som svärdsplantor är ungefär det samma
          som att vifta med choklad för ett 6-åring......dvs det funkar inte så bra.

          det är rena godiset / fläskfilén för dom.

          jag gav upp och köpte mer stadiga plantor, ex anubias, jättevallesneria.
          de funkar, samt de flesta crypto


          ..
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • AndersN
            • September 2008
            • 7

            #6
            Alla akvarieväxter ska tåla att en ancistrus gnager av alger på dem.
            Går de sönder och där bli hål i växterna så har du näringsbrist av något ämne i ditt kar.
            http://aquascapingsweden.blogspot.com/

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av AndersN
              Alla akvarieväxter ska tåla att en ancistrus gnager av alger på dem.
              Går de sönder och där bli hål i växterna så har du näringsbrist av något ämne i ditt kar.
              Dock så ÄTER ancistrusen upp svärdplantan, och det kan man inte göra mycket åt

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av AndersN
                Alla akvarieväxter ska tåla att en ancistrus gnager av alger på dem.
                Går de sönder och där bli hål i växterna så har du näringsbrist av något ämne i ditt kar.

                nej, de tuggar först bort algerna, och sedan plantan, iaf svärdsplantor
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Nej ni behöver inte börja hacka på mig nu :P

                  Jag har ett 100 liters yngelkar där jag även har minst 100st ancistrusar i storlek 4-1cm å ett par stora föräldrar...har skiftat mellan 4 olika växter å alla har fått vara ifred

                  Men de går ju nån burk med malmat i veckan typ

                  Kommentar

                  Arbetssätt...