Mal-akvarium - bulldogmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Mal-akvarium - bulldogmal

    Så, jag tänkte göra mitt nya 125L till ett mal-kar med stark genomströmning, och den tänkta invånaren ska vara bulldog-malen. Nu är jag inte så duktig på malar alls, så uppskattar gärna all info ni kan ge.

    Just nu har jag ett fluval 205, med utblås i ena hörnet och insug i andra, och den ligger på 680L/H. Tänkte köpa en cirkulationspump som jag lägger i samma hörn som utblåset, hur stark bör den vara? Någon som har tips på en bra pump? Jag hoppas på yngel, därför jag bara ska ha bulldog-malar.

    Alla tips mottages tacksamt

    MVH Johan
  • Guest

    #2
    Hade nog kört på 1000L/H. Chaestostoma lever i strömmande "kallt" vatten 22-24 grader och det är inte så mycket bök med pH och sånt men ser helst du kommer under 150 i konduktiviteten faktiskt.
    De leker inte i grottor som andra loricariider utan de gräver under stenar så det mera ser ut som ett regnskydd om du förstår hur jag menar.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Nu vet jag vad konduktivitet är.. men förstår ändå inte sammanhanget.

      Tack för svaret, vet du någon bra pump som har den kapaciteten? Och du tror det räcker med 1680L/H för att de ska trivas och eventuellt leka?

      Just nu kör jag doppvärmare och är uppe i 27 grader, tar jag ut den vet jag inte vad jag hamnar på, kanske 24-25. För att simulera torr/regnperiod, räcker det då att först sänka vattennivån en vecka, sen fylla på med kallare vatten?

      Och ännu en fråga, vad brukar dessa malar ligga på i pris?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        konduktiviteten är ledningstalet eller rättare sagt salt halten i vattnet, det kommunala vattnet hos mig ligger på runt 140uS.

        Jaha 1680, du skrev 680 innan det funkar ypperligt iaf.

        Ta ut doppvärmaren då för de vill ha kallare vatten.

        Jadu små ex på 5-8cm ligger på runt 100kr könsmogna typ det dubbla.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Tack för dina svar Lutt, mycket tacksam

          Jag köpte en Hydor Koralia 2 på 2300L/H, låter rätt starkt men det är ju en som trycker vatten framför sig, och blir inte samma grej som ett vanligt pumphuvud med insug osv. Det borde väl fungera bra?

          Nu ska jag ut och plocka sten! Släta stenar från en sjöbotten borde väl fungera ypperligt som lekplats åt dessa små monster?

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Jag kollade upp malen, den var himla söt!
            Kan man ha dem med vanlig skäggancistrus? Eller kan det bli bråk?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Jag ser ingen anledning till att det skulle uppstå någon osämja mellan de två arterna. Det står att bulldogmalen kan vara lite elak mot sina egna, samma som ancistrus. Tänk dock på att bulldogmalen bor i starkt strömmande vatten i sin natur, och du bör därför ha rätt bra genomströmning i akvariumet med.

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Mina ancistrusar var alltid jävliga mot varandra. Gjorde mig av med dem pga det.
                Mina L066 har jag aldrig sett bråka eller dylikt.

                Btw, när ska du börja inreda karet?

                Kommentar

                Arbetssätt...