kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    kön?

    hur ser man skillnad på kön mellan Gibbiceps? jag har två stycken plus en hane anticrus eller hur det stavas... såg en liten malunge härom dagen,men vilken av dom är föräldrarna? Tycker mest dom verkar sura på varrandra
    Man blir aldrig fullärd ....
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Tror inte att du har fått gibbiceps yngel då dom odlas i dammar i vanliga fall, man kan säkert odla på dom men ett stort akvarium är nödvändigt då, Hur stort går dom i? Hannen kraftigare och mer långsträckt än honan.

    Och en ensam ancistrus kan ju inte föröka sig, eller har du fler??

    Gibbiceps och ancistrus ska inte kunna få yngel tillsammans.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Hanarna har också markant större och högre ryggfena. Nästan sensation om du fått yngel på gibbiceps.

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        hmm..nä vi har bara en ancistrus och det är en hanne eftersom han har spröt fram. sen två stycken gibbiceps då den ena är ca 20cm och den mindre 12-15cm. nu går dom i ett litet kar på 180l, men jag är helt övertygad om att det är ett malyngel jag sett!!
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • BlueJ
          • January 2008
          • 261

          #5
          Ursprungligen postat av Hella2
          hmm..nä vi har bara en ancistrus och det är en hanne eftersom han har spröt fram. sen två stycken gibbiceps då den ena är ca 20cm och den mindre 12-15cm. nu går dom i ett litet kar på 180l, men jag är helt övertygad om att det är ett malyngel jag sett!!
          har dy nyligen köpt något nytt en växt eller något som du kan ha fått med den ifrån då?
          The nicest person is nott always the winner

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            Ursprungligen postat av BlueJ
            har dy nyligen köpt något nytt en växt eller något som du kan ha fått med den ifrån då?
            nä,vi har inte köpt nya växter på länge! Dom vi köpt har ju då stått i separata växtankar. konstigt detta, Men är det helt omöjligt att dom kan få yngel då? eller hur ovanligt är det? Verkar endå som hannen antcrusen är ute ur bilden.
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • BlueJ
              • January 2008
              • 261

              #7
              Men de verkar ju inte vara helt omöjligt om man söker i arbetsbeskrivningen för dem om jag inte fattat fel. Den var jävligt fin skulle vilja ha en själv men behöver då ett störe kar.. hehe eftersom de blir 60 cm långa ungefär mitt kar är 95 långt så då kan den typ vända sig en gång eller typ rulla runt hehe.
              The nicest person is nott always the winner

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                Ursprungligen postat av BlueJ
                Men de verkar ju inte vara helt omöjligt om man söker i arbetsbeskrivningen för dem om jag inte fattat fel. Den var jävligt fin skulle vilja ha en själv men behöver då ett störe kar.. hehe eftersom de blir 60 cm långa ungefär mitt kar är 95 långt så då kan den typ vända sig en gång eller typ rulla runt hehe.
                Japp! dom är vackra! undrar bara vilken av dom som slåss,nu är det iofs längesedan jag såg avbitna fenor på dom kanske dom har slutit fred med varrandra trots att dom är 3 st. Tänk om man gjort en sensuation här tyvärr har jag inte sett *liten* nu på ett par dagar....
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • BlueJ
                  • January 2008
                  • 261

                  #9
                  hur stort är dit akvarium hur långa är de där fiskarna igentligen??
                  The nicest person is nott always the winner

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    Mitt kar är på 180 l och den största malen är ca 20 cm, det är för litet,jag vet..men ska skaffa större tids nog
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      20 och 12-15cm låter lite väl litet för att gibbiceps skall kunna leka.

                      Ancistrus honor behöver inte ha spröt, är du hundra på att den lille gibbiceps inte är en Ancistrus?

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        20 och 12-15cm låter lite väl litet för att gibbiceps skall kunna leka.

                        Ancistrus honor behöver inte ha spröt, är du hundra på att den lille gibbiceps inte är en Ancistrus?
                        Helt hundra!
                        ska försöka lägga in bilder på dom ,om man inte måste vara guldmedlem för det, annars kan jag kanske länka till min zoon
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hella2
                          Helt hundra!
                          ska försöka lägga in bilder på dom ,om man inte måste vara guldmedlem för det, annars kan jag kanske länka till min zoon
                          Jepp då får du länka....fast är du säker på att det verkligen var ett malyngel? Jag menar gibbiceps brukar inte bli könsmogna runt en 30cm.

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Jepp då får du länka....fast är du säker på att det verkligen var ett malyngel? Jag menar gibbiceps brukar inte bli könsmogna runt en 30cm.
                            ja detta är ett mysterium! Men är helt säker på att det var en mal. känner igen sugmunnen och kroppsformen. Den hade sugit sig fast vid pumpen och sån liten mal har jag inte.
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hella2
                              ja detta är ett mysterium! Men är helt säker på att det var en mal. känner igen sugmunnen och kroppsformen. Den hade sugit sig fast vid pumpen och sån liten mal har jag inte.
                              Vad har du mer för mal liknande i akvariet? Ottocinclus??

                              Annars har jag ingen idé på vad det skulle kunna vara, Att gibbiceps skulle leka i ett 180 Liter skulle vara en sensation. Sen är dom lite små för att leka, och med en ancistrus ska dom inte korsa sig.

                              Men att den komma från ingenstans låter ju ännu mer osannolikt.
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...