Mal till grodakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R0B0TB0Y
    • September 2008
    • 21

    Mal till grodakvarium?

    Hej, jag tänkte skaffa mig en mal till mitt grodakvarium som kan städa upp lite. (54 L.)
    Den ska alltså vara liten först, sen flyttar jag den till mitt 180 L. (Med slöjstjärtar.)

    Jag har haft en albino ancistrus i det grodakvariumet innan, men den satte sig på grodorna och bet på dem. (Såg det ut som.)
    Så någon vänligare mal skulle ju vart bra, som äter alger ifrån botten och fönstren.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Ursprungligen postat av R0B0TB0Y
    Hej, jag tänkte skaffa mig en mal till mitt grodakvarium som kan städa upp lite. (54 L.)
    Den ska alltså vara liten först, sen flyttar jag den till mitt 180 L. (Med slöjstjärtar.)

    Jag har haft en albino ancistrus i det grodakvariumet innan, men den satte sig på grodorna och bet på dem. (Såg det ut som.)
    Så någon vänligare mal skulle ju vart bra, som äter alger ifrån botten och fönstren.
    Jag har hört det tidigare att de sätter sig på grodorna... Men kan det ha varit fel på grodan?

    Annars så kan du skaffa pansarmalar. De äter alger. De är små och är stimfiskar, så skaffa minst 6 st. De blir inte så stora så du kan nog ha dem med grodorna. Fast iofs. så var karet litet, kolla hur många liter pansarmalen vill ha först!

    Äppelsnäckor är bra städare med, och de kan du absolut ha ihop med grodorna i ditt kar.

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      käkar corydoras alger? är inte så säker på det.

      annars finns ju amanoräkan den är trevlig! gärna ett gäng av dem
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        corydoras (pansarmalar) äter inte alger!

        Ska du ha bra städare rekommenderar jag Otocinclus. Mycket trevliga livliga små krabater som håller rutor och växter fria från alger.
        / Rickard

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Ursprungligen postat av rick
          corydoras (pansarmalar) äter inte alger!

          Ska du ha bra städare rekommenderar jag Otocinclus. Mycket trevliga livliga små krabater som håller rutor och växter fria från alger.
          Gör de inte? Ok, my misstake. Jag har för mig att de får algtabletter så jag trodde de åt alger med...
          Men de äter en hel del på botten, rotar runt massor.

          Så jag tar tillbaka mitt påstående.

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            Gör de inte? Ok, my misstake. Jag har för mig att de får algtabletter så jag trodde de åt alger med...
            Men de äter en hel del på botten, rotar runt massor.

            Så jag tar tillbaka mitt påstående.
            Corydoras äter helt riktigt maltabletter, men det är inte riktigt samma sak som alger. Dom innehåller ofta ett visst vegitabiliskt tillskott men inte alls till 100%. Att dom bökar betyder att dom letar man i sanden och dom letar nog efter allt annat än alger.

            Jag har ett gäng Corydoras Sterbai jag matar med oxhjärta. Dom älskar det och växter så det knakar.
            / Rickard

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av rick
              Corydoras äter helt riktigt maltabletter, men det är inte riktigt samma sak som alger. Dom innehåller ofta ett visst vegitabiliskt tillskott men inte alls till 100%. Att dom bökar betyder att dom letar man i sanden och dom letar nog efter allt annat än alger.

              Jag har ett gäng Corydoras Sterbai jag matar med oxhjärta. Dom älskar det och växter så det knakar.
              Å fy vad läbbigt, hade nog inte kunnat lägga i oxhjärta. Men ponera att jag skulle samla mod och vilja prova, skär du då i mindre bitar och spetsar på en gaffel som du lägger ner, eller?

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Har du sett hur oxhjärta för akvarieändamål ser ut?... Det är tärningar med fryst kött och ser inte värre ut än mygglarver, artemia eller annat frysfoder.
                / Rickard

                Kommentar

                • Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

                  #9
                  Hej!

                  Jag har ett 70 l akvarium med 2 grodor och en del andra fiskar i. Det är afrikanska dvärgklo grodor, ganska små. Jag har 1 ancistrus hane, 1 choklad färgad mal (kan ej namnet?) och 1 eldstjärt däri. Inga problem för dem, prova nån av de malarna kanske?
                  70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                  Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                  Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...